Seamless Ads (1)

DPG Media lanceert Seamless ads


DPG Media zet met Seamless ads nieuwe standaard voor effectieve display advertenties

Precies een jaar geleden werd het al aangekondigd: DPG Media zal wegbewegen van de tot op heden standaard display-advertenties in de markt, de zogenaamde IAB-formaten. Per 1 oktober zet DPG Media hierin een belangrijke stap met de introductie van de Seamless ads, te beginnen met de ‘Image’ en ‘Carousel’. De nieuwe advertentieformats passen beter in de apps of websites waarin ze worden weergegeven, waardoor gebruikers de commerciële uiting niet als storend ervaren. Met de lancering van de Seamless ads realiseert DPG Media een CTR die ruim vijf keer zo hoog ligt als de reguliere IAB-formaten en zet daarmee een nieuwe standaard voor effectieve advertenties.

Een noodzakelijk kwaad

Sinds jaar en dag bestaat display advertising op onder andere nieuwswebsites en apps uit banners met vaste formaten van het IAB. De media inkopers dreunen de formaten 120x600, 160x600, 300x250, 300x600 etc. zo op uit hun hoofd. Het zijn rechthoekige afbeeldingen die vroeger zo in de krant stonden, maar nu ook online tussen en naast het nieuws worden weergegeven. Om meer aandacht te trekken is de content hierbinnen animerend geworden en heeft er innovatie plaatsgevonden waardoor er, vooral, grotere rich media formaten zijn toegevoegd. Een nieuw, meer opdringerig formaat leverde op de korte termijn een iets betere performance op, maar heeft er inmiddels voor gezorgd dat veel consumenten banners vooral een noodzakelijk kwaad vinden. 

Groot en opvallend betekent niet altijd een grotere effectiviteit

Eigenlijk waren het de social mediakanalen die ons, de advertising markt, voor het eerst lieten inzien dat advertenties niet alleen maar altijd nóg groter of nóg opvallender hoeven te zijn om tot een grotere effectiviteit te komen. In een Facebook-feed zijn advertenties niet altijd heel groot en opvallend en toch weet iedere marketeer inmiddels dat deze advertenties waardevol kunnen zijn in hun mediamix. De advertenties op social mediakanalen passen daarnaast zo goed in de omgeving waarin ze worden weergegeven, dat ze door de consument nauwelijks als storend worden ervaren. 

Helaas kennen we ook de andere kant. De omgeving op social kanalen, waarin advertenties worden weergegeven, is zelfs voor Meta of Tiktok zelf niet te beheersen. Social mediakanalen bestaan vanwege de content die door gebruikers zelf geplaatst wordt. In een maatschappij die steeds verder polariseert, met alle bekende problemen van deze tijd, is dit ook steeds vaker content waar je als merk liever niet mee geassocieerd wordt. Met de introductie van de Seamless ads biedt DPG Media niet alleen advertenties die beter passen in de apps of websites waarin ze worden weergegeven, maar ook een omgeving met betrouwbare content. 

Seamless ads passen zich automatisch aan in de apps en op de websites

DPG Media’s Seamless ads zijn advertenties die beter passen in de apps of op de websites waarin ze worden weergegeven, of dat nu op het AD.nl, NU.nl of in de Volkskrant-app is. Wat maakt deze Seamless ads uniek?

Allereerst nemen deze ads dezelfde breedte aan als die van de content teasers. De Seamless ads passen daardoor beter in de apps of op de websites. Daarnaast worden deze advertenties sneller getoond dan bestaande banners, waardoor ze beter zichtbaar zijn en als minder storend worden ervaren. Het design lijkt op dat van een nieuwstitel, maar wijkt af van de redactionele verhalen. In het geval van AD.nl hebben de seamless ads bijvoorbeeld een afwijkend lettertype en een afwijkende achtergrondkleur. Op Volkskrant.nl hebben ze een afwijkend lettertype én hebben de call-to-action buttons altijd een afwijkende kleur van de knoppen van de titel zelf. Om het onderscheid met redactionele verhalen verder te verduidelijken, begint elk format op elke titel met een duidelijk label 'advertentie' of een soortgelijke aanduiding en wordt een duidelijke weergave van de naam en het logo van de adverteerder getoond. Hierdoor is het voor onze lezers duidelijk dat het om een advertentie gaat en voldoen de advertenties volledig aan de wetgeving en ook de Nederlandse Reclame Code.

Seamless ads passen beter, ze laden sneller en leveren daarom een betere gebruikerservaring op, terwijl het voor de gebruiker altijd helder blijft dat het om een commerciële uiting gaat.

Voor iedere doelstelling een passend formaat

Per 1 oktober zullen de Image en de Carousel beschikbaar komen. De Image komt in drie formaten: Image, Image L en Image XL. Deze verschillende formaten zorgen ervoor dat er voor iedere doelstelling een passende oplossing is. Volgend jaar zullen er nog een Video-formaat en een Shoppable formaat toegevoegd worden. Seamless ads worden enkel verkocht via directe kanalen, dat wil zeggen via Manual buy, Adoptimize of DPG Demand.

CTR Seamless ads ligt ruim vijf keer hoger dan bij IAB-formaten

Verschillende klanten zijn tijdens de testfase al enthousiast geraakt over de nieuwe Seamless ads van DPG Media. Zowel grote adverteerders, zoals Bol.com en Nationale Postcode Loterij, als verschillende kleinere adverteerders zetten de Image en de Carousel al in tijdens hun afgelopen campagnes. Stuk voor stuk waren de Seamless ads de formaten met de beste engagement en CTR binnen hun campagne. Veelal met een meer dan vijf keer zo goede CTR als reguliere IAB formaten. De viewability van Seamless ads lag altijd boven de 80% en CTR’s variëren per adverteerder van 0,6% tot 1,2%. 

Ook voor The Little Green Bag waren Seamless ads een belangrijk en succesvol onderdeel in hun Back to school campagne. De Carousel werd gebruikt om het merkverhaal en -gevoel goed over te brengen en de Image zorgde ervoor dat er veel gebruikers doorklikte naar de website om daar vervolgens tot aankoop over te gaan. Beide Seamless formaten zorgden doorgerekend voor de laagste CPC binnen de campagne.

Een verrijking van het Trusted Web

De oude, vertrouwde IAB-formaten zullen bij DPG Media overigens niet per direct in de ban gedaan worden. Nu we zien dat de Seamless ads eigenlijk altijd beter scoren dan de IAB-formaten, is de verwachting dat klanten vooral de voorkeur geven aan Seamless ads. Daarnaast passen deze ads goed in het Trusted web van DPG Media. DPG Media heeft de afgelopen jaren gefocust op het opbouwen van het Trusted web, met brand safety, first-party targeting en self-service platformen als belangrijkste peilers. Dat alles om een veilige, effectievere en eenvoudigere plaats te bieden aan adverteerders en onze lezers. Met de komst van Seamless ads zet DPG Media de volgende stap in effectievere campagnes voor haar adverteerders.

*Dit artikel is op 11 oktober 2022 aangepast.

Michael van Koppen
Digital advertising products expert

7 artikelen