Shutterstock 1368244235 (2)
Luistertip

Luistertip: hoe je aandacht trekt en vasthoudt


Gerard van den Broek
10 nov 2021

Luistertip: hoe je aandacht trekt en vasthoudt

Doe een stapje terug, doe drie stapjes naar voren

Van digitale schermen langs de snelweg tot abri’s in bushokjes en van televisie tot tijdschriften: constante commerciële impulsen voor consumenten, maar hoe zorg je als adverteerder dat je echt aandacht trekt? 

Michel Ariëns en Patrick Wessels bespreken in hun podcast ‘Aandachtstrekkers’ hoe dat in de praktijk werkt: “Bedrijven denken dat ze met ingekochte content de aandacht al hebben en beginnen vervolgens meteen met pushen om te kunnen verkopen”, stelt online marketeer Michel.

Die aandacht zul je echter meer dan ooit moeten verdienen, want het menselijke oog en oor filtert razendsnel. Dat doe je door als merk op te vallen, dingen anders te doen en zodoende mensen te triggeren. Maar pas op, het is een dun koord, stelt consumentenpsycholoog en copywriter Patrick Wessels: “Je moet als merk opvallen en dus de vrijheid nemen om af te wijken van verwachtingen, maar tegelijkertijd voldoende herkenbaarheid behouden.”

De aandacht trekken is één ding, maar hoe houd je die aandacht vervolgens vast, op weg naar de uiteindelijke conversie? Mij triggerde het in de podcast genoemde voorbeeld van een jacuzzileverancier die in een advertentie 25 redenen noemde om géén jacuzzi te kopen. Hè, wat? Even verder lezen, als je een jacuzzi overweegt… Door het delen van waardevolle informatie bouw je als merk vervolgens een band op met je lezers. Wedden dat ze die jacuzzi bij jou bestellen als ze besluiten er een te kopen?

Door dus niet direct te willen verkopen en eerst oprecht iets waardevols weg te geven, ga je als adverteerder uiteindelijk meer verkopen. In het Frans hebben ze daar een mooie uitdrukking voor: ‘Reculer pour mieux avancer!’. Vrij vertaald: doe als adverteerder eerst een stapje terug om er vervolgens drie vooruit te kunnen doen.

 

 

Beluister de hele podcast bij De Ondernemer

Maandelijks belicht Gerard van den Broek, directeur van De Ondernemer, een item dat ondernemers niet mogen missen. Deze maand heeft hij geen leestip, maar een luistertip: de tiende aflevering uit de podcast ‘Aandachtstrekkers’ over, hoe kan het ook anders: ‘Aandacht trekken en aandacht vasthouden’.

Gerard van den Broek
Ondernemers(chap) expert

8 artikelen