Shutterstock 16272850
Interview
Travel

Zomervakantie ook dit jaar het liefst in eigen land


Kees Wilbrink
10 mei

Zomervakantie ook dit jaar het liefst in eigen land

Uit het ‘Vakantie Merkenonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat een groot deel van de Nederlanders rekening houdt met de beperkende corona maatregelen wat betreft hun zomervakantie plannen. Zo gaat de voorkeur van de meeste Nederlanders uit naar een vakantie in eigen land. De mensen die wél naar het buitenland gaan, verkiezen vaak een reis met hun eigen auto boven een vliegreis. België en Duitsland staan daarbij bovenaan.

 

Kees gaat in gesprek met Rob van Rijswijk (Account Director) om te horen wat zijn visie is op de uitkomsten van dit onderzoek. 

 

Kees: Rob, de Nederlandse reisconsument kijkt dus nog de kat uit de boom. Wat betekent dit voor de reisbranche?

Rob: Als dat echt zo blijkt te zijn, kunnen reis partijen het nog lastig gaan krijgen omdat hun aanbod hier niet op is afgestemd. Tegelijk zie je dat de landen met grote toerisme industrie er alles aan doen om als land veilig open te kunnen. Bovendien is de verwachting dat wanneer het vertrouwen groeit, de vraag naar buitenland vakanties ook erg groot zal zijn. We snakken allemaal naar zon, zeker na dit voorjaar. 

 

Is dit consumentenvertrouwen er dan niet, denk je?

Het valt mij inderdaad op dat eigenlijk weinig bekend is onder consumenten, over hoe flexibel de annuleringsvoorwaarden momenteel zijn. Je loopt als consument eigenlijk nauwelijks risico als je nu als wél boekt. Ja, je betaalt vooruit, maar dat is bij grote reisorganisaties nauwelijks een risico. Zeker als de organisatie is aangesloten bij SGR. Alleen kennelijk weet de consument dat niet voldoende. Dat is wat mij betreft momenteel echt een gemiste kans.  

 

Wat zou jouw advies zijn richting reisadverteerders?

Vertel de reisconsument juist nú welke zekerheden jullie bieden. Laat zien hoe goed jullie dit geregeld hebben. Vertel hierover en zorg voor die overweging, want overweging en voorkeur gaan vooraf aan conversie. Creëer hiermee het vertrouwen, dan volgt voor jullie vanzelf de business.  Met als uitkomst een geslaagde vakantie voor je klant!

 

Meer over Rob: 

Rob van Rijswijk werkt sinds 5,5 jaar bij DPG Media in de rol van Account Director binnen het Topbranche Team. Binnen het Top Branche Team heeft hij als focus de reissector. Met zijn kennis van de travel-sector zoekt hij voor zijn relaties uit deze branche naar de beste oplossing voor de uitdaging die hem wordt voorgelegd. 

Meer weten over Rob? Hier vind je zijn LinkedIn

Kees Wilbrink
Branches in media expert

16 artikelen
Tags
Travel
onderzoeken
Branche insights