Insights Boodschappen
Infographic
FMCG

Het beslissingsproces van boodschappen


Kees Wilbrink
24 mrt 2021

Onderzoek naar gezinsspraak bij het aankopen van FMCG producten

In oktober 2020 heeft Panel Inzicht aan 1.000 mannen en vrouwen in de leeftijd 20-70 jaar uit meerpersoonshuishoudens (respondenten hebben een partner en/of één of meer thuiswonende kinderen) vragen voorgelegd mbt het beslis- en aankoopproces van FMCG producten. 

 

Hoewel consumenten op de winkelvloer te verleiden zijn tot (impuls)aankopen – aanbiedingen zijn belangrijk (sterker nog: 49% zegt dat aanbiedingen bepalen waar boodschappen gedaan worden – bepalen de meeste Nederlanders van tevoren wat zij willen gaan kopen. Dat verklaart waarom het merendeel van degenen die wel eens boodschappen doen daarbij een lijstje gebruiken: 44% altijd (van de vrouwen 50%, van de mannen 39%), 33% regelmatig, slechts 8% nooit. 

 

Tussen verschillende leeftijdsgroepen zijn er nauwelijks verschillen. In de meeste gevallen krijgt zo’n lijstje gaandeweg vorm (men voegt steeds iets toe), maar vlak voordat men boodschappen gaat doen wordt ook het nodige genoteerd (bij gezinnen met jonge kinderen is dat in grootste mate het geval). 

 

De boodschapper bepaalt vooral zelf wat er op het lijstje komt te staan, maar de invloed van diens partner is bijna even groot. Als er kinderen binnen het gezin zijn hebben die ook een stem, hoe ouder hoe groter hun invloed. Dat wil niet zeggen dat zij ook zelf boodschappen gaan doen voor het gezin; één op de drie middelbare scholieren doet dat nooit.

Kees Wilbrink
Branches in media expert

21 artikelen