Dit is het succesverhaal van Joe Public: Bureau van het jaar
Elk jaar komt een juryteam van experts uit het vakgebied bijeen om de uitblinkers in de reclamewereld te benoemen. De beste campagne, start-up, merkenbouwer, adverteerder én het beste bureau bekronen zij met een SAN Accent, de prijs van, voor en door adverteerders. Joe Public Amsterdam is verkozen tot Bureau van het jaar. Hoe is Joe Public geëvolueerd tot zo’n succesvol bureau? En wat zijn de uitdagingen en successen? Wij spreken met Antoine Houtsma, co-founder en Managing Director bij Joe Public.
Van Take-Away Advertising tot betaalde pitches
Eind 2011 richtte Antoine het bureau Joe Public Amsterdam op (samen met Jeroen van Eck en Bart Oostindie). Ze begonnen met hun ‘Take-Away Advertising-formule’. Antoine: “De prijzen waren, en zijn nog steeds, voor elke klant hetzelfde en vind je bij binnenkomst van ons kantoor op onze menukaart. Het is net zo’n lichtbak, zoals je bij McDonalds ziet. We deden niet mee aan pitches, maar in plaats daarvan kon je snel, goed en voordelig bij ons reclamegerechten afnemen. Dat maakt het leuk en toegankelijk, waardoor allerlei soorten klanten bij ons binnenkomen.” Toch moest het bureau om door te groeien een gerecht toevoegen: de betaalde pitch kreeg begin 2023 een plek op de menukaart. “En dat heeft ons geen kwaad gedaan. We wonnen vorig jaar maar liefst tachtig procent van alle pitches. Met deze switch konden we eindelijk de volgende groeifase in.”
Creativiteit zonder grenzen
Met de andere Joe Public’s in Zuid-Afrika, Antwerpen en Londen hebben ze alle nodige kennis en kunde en zijn ze van plan om hun positie internationaal verder te versterken. Dat doen ze samen met de digitale bureaugroep Springbok, die sinds 2022 medeaandeelhouder is van Joe Public. “We hebben nu vrijwel alle disciplines in huis, van big idea tot big data. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ALDI besloot om de activiteiten bij ons neer te leggen, in plaats van drie andere bureaus waar ze eerst mee werkten.”
Letterlijk betekent Joe Public ‘de gewone man/vrouw’. “En dat zie je ook terug in ons werk!’ “In onze filosofie staat de groei van onze eigen Joe’s centraal”, zegt Antoine. “Waar mogelijk werken we daarom samen met de Joe’s uit andere landen. We doen bijvoorbeeld een uitwisseling tussen teams en maken het mogelijk om te werken vanuit de andere kantoren in het buitenland. Bij unieke briefings organiseren we ook weleens een PowaJoe, waar creatieve teams uit verschillende landen werken aan dezelfde briefing en meerdere reviews doorlopen met een creatieve directie. Zo kun je als Nederlandse of Belgische creatief opeens een activatie bedenken die zich afspeelt in een Zuid-Afrikaans township.”