Shutterstock 637241002

Adverteren bij mediamerken? Houd rekening met nepnieuws


Adverteren bij mediamerken? Houd rekening met nepnieuws

Als adverteerder moet je je ervan bewust zijn met welke mediamerken je samenwerkt. Een verkeerde keuze kan je geloofwaardigheid beïnvloeden. Zo weten we uit onderzoek dat adverteren in een meer vertrouwde media-omgeving niet alleen een positieve invloed heeft op merkvoorkeur maar óók op conversie.

Zorgen rondom nepnieuws

In de media update van Havas (2021) is te lezen dat de angst rondom de verspreiding van nepnieuws ten opzichte van 2020 met 37% flink is toegenomen. Bij babyboomers ligt dit nog hoger: onder de mensen tussen de 65 en 75 jaar is de angst met 55% gestegen. De rol van context wordt dan ook steeds belangrijker volgens Havas.

NU.nl en nepnieuws

Behoorlijk wat zorgen rondom nepnieuws. Hoe ga je hiermee om als een van de grootste nieuwsmerken van Nederland? Josefien, commercieel manager News & Domeinen bij DPG Media, gaat het gesprek aan met Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl. Gert-Jaap vertelt hoe zij in de dagelijkse praktijk het vertrouwen van de consument proberen te winnen en welke rol nepnieuws daarbij speelt. 

Gert-Jaap, Wat vind jij van de inzichten die uit het onderzoek van Havas komen? 

Allereerst erg herkenbaar. Nepnieuws houdt de NU.nl redactie dagelijks bezig. Dit onderwerp stond bij NU.nl altijd al hoog op de agenda. Mede door corona heeft dit onderwerp nog meer aandacht gekregen. Dit komt volgens mij hoofdzakelijk door twee dingen: 

1) Kennis over het virus was in het begin gering en 

2) de wetenschap deed continu nieuwe ontdekkingen. 

Dat maakte dat er ook meer ruimte was voor het verspreiden van onwaarheden of speculaties over het virus.

De angst onder babyboomers is het sterkst toegenomen, komt uit het onderzoek (55%). Aanleiding hiervoor kan zijn dat het aantal nieuwsbronnen enorm is gestegen. "Vroeger keek je het journaal, las je de krant en ging je naar de bibliotheek. Dat waren betrouwbare bronnen en werden voor jou gecheckt. Het overweldigende aanbod van tegenwoordig; social, sites, forums, met openbare meningen en opinie zijn altijd en voor iedereen toegankelijk. Het verschil is dat jij, de gebruiker, bepaalt welke bronnen je consumeert. Dat geeft vrijheid. Maar hiermee ben je ook je eigen curator en factchecker."

 

Heeft de toename in de angst voor nepnieuws invloed op het vertrouwen van nieuwsmedia? 

Uit onderzoek blijkt dat jongeren het minst vertrouwen hebben in media. Maar dat vind ik eigenlijk een goed signaal, jongeren zijn kritischer en nemen niet alles voor lief. Vertrouwen moet je winnen. De media worden uitgedaagd en moeten beter werk leveren. 

 

Hoe gaan jullie op de redactie nepnieuws tegen?

Zoals iedere journalist checkt NU.nl dagelijks berichten op betrouwbaarheid. Er worden altijd meerdere bronnen geraadpleegd en bekeken vanuit welke overtuiging iemand iets zegt. Beweringen worden niet direct voor ‘waar’ aangenomen en we stellen ons altijd de vraag: ‘Waarom is dit nieuws?’ Ook heeft NU.nl een fulltime factchecker in dienst die social, tips en onderzoeken induikt en in gesprek gaat met experts om feiten te weerleggen of juist te bevestigen.

 

Welke lessen  neem je mee uit de afgelopen periode, waarin het coronavirus een grote bron blijkt voor de verspreiding van nepnieuws? 

NU.nl wil een feitelijk en transparant baken zijn en het nieuws overzichtelijk brengen. Daar bleek ook een grote behoefte bij gebruikers aan te zijn. NU.nl heeft geen mening maar wil mensen van de juiste feiten voorzien om goede keuzes te maken. En dan is het belangrijkst: dat emoties los worden gekoppeld van de feiten. Daarnaast hebben wij geleerd dat nieuws soms nog duidelijker uitgelegd kan worden. Door bijvoorbeeld terug te gaan naar de basis: ‘Wat is nou eigenlijk een lock-down?’ Ook brachten we Q&A’s van lezers na afloop van iedere persconferentie en veel uitlegvideo’s. 

 

Hoe past in dit licht de mogelijkheid om te reageren op NU.nl via NUjij (reactieplatform op artikelen voor gebruikers)? Hoe houden jullie dit in de hand? 

Tegenwoordig zijn veel meningen openbaar die vroeger aan de keukentafel of in het café werden besproken. Daarom gelden er strenge huisregels op NUjij. Beledigingen en speculaties en het verspreiden van nepnieuws is niet toegestaan. Om dit te handhaven wordt ieder bericht, voordat het online gaat, gecheckt door een team moderatoren. We worden daarbij geholpen door een robot, die aan de hand van onze richtlijnen modereert.

Belang vertrouwde merken 

Kortom, doordat de angst voor nepnieuws is toegenomen en er steeds meer nieuwsbronnen bijkomen, is het juist nu belangrijk om goed na te denken over wáár je adverteert. Een vertrouwde context heeft een positieve invloed op het effect van je advertentie. Wees je dus bewust van de context waar je jouw advertentie plaatst.

Josefien Zwetsloot
Digital marketing en branded content expert

7 artikelen