Shutterstock 283462220
Artikel
Aandacht

Effectiviteit van social media advertenties op verschillende platformen


Dennis Hoogervorst
24 nov 2021

Effectiviteit van social media advertenties op verschillende platformen

Eerder werd al duidelijk dat vertrouwen voor meer aandacht zorgt en uit een tweede onderzoek blijkt dat het vertrouwen in mediaplatforms een belangrijk factor is voor het succes van reclame. Nu blijkt wederom, uit recent onderzoek, dat adverteren in vertrouwde context zorgt voor een grotere mate van merkherinnering én merkkoppeling. Benieuwd naar meer resultaten? Kijk snel verder.

Onderzoeksopzet

Context Lab van onderzoeksbureau KANTAR onderzocht het effect van social media-advertenties op verschillende platformen. In het onderzoek zijn advertenties op Facebook en Xtra Social met elkaar vergeleken. Via Xtra Social kunnen adverteerders social-advertenties eenvoudig doorzetten naar online DPG-platformen. 

Het onderzoek is opgezet door twee groepen met elkaar te vergelijken. De controlegroep heeft de advertentie niet gezien en de exposed groep heeft de advertentie wel gezien. Deze groep gebruikers bezoeken het platform zoals gebruikelijk (ad exposure in context), gevolgd door een vragenlijst. Het verschil tussen de groepen geeft inzicht in de impact van een digitale advertentie. 

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van een video-uiting van Campina. Deze is zowel getest in een Facebook- als Xtra Social-omgeving (van AD.nl en en de Gelderlander.nl). 

AD.nl en de Gelderlander.nl aansprekender dan Facebook

In de resultaten is te zien dat de platformen van zowel AD.nl als deGelderlander.nl aansprekender worden gevonden dan Facebook. Natuurlijk speelt ook het type content hierbij een rol.

Vertrouwde content resulteert in hoger vertrouwen in reclame

Bezoekers van AD en de Gelderlander vinden de hoeveelheid reclame beter en daardoor ook minder storend, maar Facebook-gebruikers zijn daarentegen meer gewend aan advertenties. Het vertrouwen in de getoonde reclame ligt hoger op de sites van het AD en de Gelderlander dan op Facebook.

Video vaker afgekeken en wordt beter herinnerd op DPG-platformen

KANTAR’s learnings bevestigen dat de advertenties in de feed op Facebook kort worden bekeken. Er is dus weinig tijd om het merk te laden of een boodschap over te brengen. DPG-platformen lijken hiervoor meer geschikt door hogere uitkijkratio’s. 

Op de DPG-nieuwssites (in article) herinnert men zich vaker de Campina-advertentie dan in de Facebook-feed. Ook is de merkkoppeling (Campina) sterker op de DPG platformen, mede doordat er minder clutter is.

De completion rate ligt zes keer hoger en de merkherinnering én merkkoppeling is hoger via Xtra Social

Dennis Hoogervorst
Research en Insights expert

22 artikelen