Bouw in 4 stappen je eigen communitystrategie
In het eerste deel van deze serie hebben we het belang en de waarde van online communities voor merken belicht. Maar hoe begin je nu met het opzetten van zo'n community? In dit tweede artikel gaan we dieper in op de praktische stappen die nodig zijn om je eigen community te starten. Of je nu een klein bedrijf bent dat net begint of een gevestigde organisatie die een nieuwe strategie wil uitrollen, deze vier stappen helpen je op weg naar succes!
1. Definieer de doelstellingen van jouw community
Een veelvoorkomende valkuil bij het opzetten van een community is het ontbreken van concrete doelstellingen. Vaak heeft men het over vage termen zoals betrokkenheid, loyaliteit of engagement. In plaats daarvan kunnen we veel beter kijken naar meetbare doelen, zoals beantwoorde vragen, tijdsbesparing of het genereren van leads. Ondanks dat een community aan meerdere doelstellingen kan bijdragen, is het aan te raden om in de beginfase niet te veel doelen na te streven. Concentreer je op een aantal specifieke doelen die zowel voor jou als voor je community van waarde zijn en die je direct kunt koppelen aan meetbaar gedrag en resultaten.
CMX heeft het SPACES-model ontwikkeld. Dit is een handig hulpmiddel dat jou kan helpen bij het definiëren van doelstellingen voor jouw community. Het model bestaat uit zes hoofdcategorieën en de meeste communities vallen onder één of meer van deze categorieën. Als je naar het SPACES-model kijkt, vraag jezelf dan vooral af welke communitydoelen het meest in lijn zijn met jouw zakelijke doelstellingen. Een goed begin is het halve werk!
2. Breng de behoeften van je doelgroep in kaart
Al die voordelen van een community klinken natuurlijk als muziek in de oren, maar om deze voordelen te realiseren dien je ook waarde te leveren voor de leden. Als merk bouw je geen loyaliteit op door verkopen te stimuleren, maar juist door je doelgroep te helpen bij hun behoeften. De doelgroep moet zich tot op zekere hoogte verbonden voelen met waar het merk voor staat en enthousiast worden over wat de community hen kan bieden. Tegenwoordig vragen zoveel verschillende dingen onze aandacht. Waarom zou iemand tijd willen besteden binnen jouw community? Als je onderzoekt wie jouw doelgroep is én wat hun behoeften zijn, kun je hier het antwoord op vinden.
Veel merken beschikken al over aardig wat data over hun doelgroep, zoals leeftijd, geslacht, locatie en/of rol (klant, collega, zakelijke partner). Voor het opbouwen van een community is het heel belangrijk om informatie te verzamelen over het gedrag van jouw doelgroep.
Onderzoek het gedrag van jouw doelgroep aan de hand van vragen:
- In welke onderwerpen ben je geïnteresseerd?
- Hoelang ben je al klant of lid?
- Zijn er eventuele concurrenten waar je al vindt wat je zoekt?
- Wat vind je nuttig (aan de community) en waar loop je tegenaan?
- Waarom heb je interesse in onderwerp x, y of z?
- Heb je voorkeur voor bepaalde platformen en/of communicatiemiddelen?