220516 Mensen Laptop 1272462163

Je doelgroep bereiken als MKB'er? Zo doe je dat!


Michiel Huijskes 16 mei 2022

Je doelgroep bereiken als MKB'er? Zo doe je dat!

Als ondernemer is het zeer uitdagend om je gewenste doelgroep digitaal te bereiken. Een effectieve online aanwezigheid speelt daarom een cruciale rol in het succes van het midden- of kleinbedrijf. In dit artikel lees je hoe DPG Direct ondernemers helpt bij het bereiken van de gewenste doelgroep en zo hun bedrijf laten groeien.

Adverteren in een betrouwbare omgeving leidt tot betere resultaten

Social media is een toegankelijke manier voor ondernemers om een nieuwe doelgroep aan te spreken door digitaal te adverteren. Maar, uit onderzoek blijkt dat advertenties op social media minder effectief zijn dan advertenties in een vertrouwde media-omgeving, zoals nieuwsmerken en magazines. Een betrouwbare omgeving heeft niet alleen een positieve invloed op merkvoorkeur maar óók op conversie (het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat). Als ondernemer is het dan ook aan te raden bewust te zijn welke mediamerken men inzet voor digitale marketing.

Snel en gemakkelijk adverteren bij vertrouwde nieuwstitels

Met behulp van het self service platform DPG Direct kunnen (lokale en regionale) ondernemers snel en gemakkelijk zelf een online advertentie maken en plaatsen. Deze is vervolgens te zien op betrouwbare nieuwstitels als NU.nl, AD.nl en regionale nieuwssites zoals De Gelderlander, De Stentor en Tubantia. Daarmee staat men als lokale ondernemer met een advertentie tussen het nieuws in de regio waar hij actief is. Met DPG Direct is het adverteren bij betrouwbare nieuwsmedia nog toegankelijker geworden, ook voor kleine ondernemers. 

Benieuwd hoe DPG Direct kan helpen bij het inzetten van online marketing? Michiel Huijskes (onze regio expert) legt het je graag uit. 

Michiel, wat zijn jouw tips voor ondernemers die willen starten met (digitaal) adverteren, maar niet weten waar ze moeten beginnen?

“Startpunt van een digitale campagne zou altijd een goede landingspagina moeten zijn. De landingspagina is de webpagina waar een bezoeker op terecht komt nadat hij of zij op een zoekresultaat of op een advertentie heeft geklikt. De landingspagina is de eerste indruk en deze maak je maar één keer. Kijk er eens kritisch naar als deze af is: wat voor vragen zouden mensen kunnen krijgen die op je pagina uit komen. Laat die pagina ook eens checken door vrienden en  bekenden. Welke vragen hebben zij en worden deze beantwoord? Wanneer je eenmaal over een goede landingspagina beschikt, kan je beginnen met (online) campagne voeren. 

Belangrijk is dat je een doel formuleert voor zo'n campagne: wat wil je bereiken? Wat wil je dat mensen gaan doen als ze op je pagina uitkomen? Belangrijk daarbij is om duidelijk te hebben wie je doelgroep is, wie wil je op je pagina hebben. Als je deze vragen goed en duidelijk in beeld hebt, kan je vervolgens een campagne gaan opzetten om dat doel te gaan bereiken.

Een volgende belangrijke stap is het bepalen waar je jouw doelgroep online wilt bereiken. Wil je landelijk mensen bereiken op betrouwbare nieuwstitels of werk je met regiotargeting (door inzet van één of meerdere van de zeven regionales nieuwssites)? Op deze manier zet je de campagne gericht in. 

Als je dit hebt bepaald, dan ga je vervolgens aan de slag met je online advertenties. Zorg dat dit mooie, duidelijke uitingen zijn met een eenduidige boodschap. Het maken van een uiting is via DPG Direct mogelijk op basis van bestaande voorbeelden. Daarmee maak je een goede uiting die je helpt om successen te boeken. 

Wat is wat jou betreft de toegevoegde waarde van DPG Direct?

“De toegevoegde waarde van DPG Direct zit duidelijk in het eenvoudig opmaken van een advertentie die al de volgende dag online staat. Daarmee bereik je de doelgroep met jouw boodschap en laat je jouw bedrijf direct groeien. Daarbij zit jij, als ondernemer, zelf aan de knoppen en kan je de campagne direct optimaliseren wanneer dit gewenst is.”

Hoe wordt DPG Direct wat jou betreft gebruikt als onderdeel van de mediastrategie? 

“DPG Direct kan stand alone in worden gezet, maar ook als aanvulling op een al bestaande marketingstrategie. Via DPG Direct maak je gebruik van de kwaliteit en het grote bereik van betrouwbare nieuwstitels en daar wil je als ondernemer graag tussen staan.”

Michiel Huijskes
Expert in de regio

4 artikelen