Shutterstock 1854698461 Small
Artikel
Performance

11 Tips voor succesvolle performance marketing


Mike van der Peet
21 apr

11 Tips voor succesvolle performance marketing

Een introductie in performance marketing

De ontwikkelingen binnen het digital landschap volgen elkaar in rap tempo op. Ook op het gebied van performance marketing. Als marketeer ben je continu aan het optimaliseren. Zowel om je merk sterker te maken, als het verbeteren van je resultaten. Als Manager Performance en Business partnerships bij DPG Media, heeft Mike van der Peet zich ontpopt tot specialist op complexe performance vraagstukken.

 

10+1 Tips voor performance marketing

Om gelijk met de beste tip in de deur te vallen: alles valt en staat met de kennis en gedrevenheid van de campagne specialisten. Het is uit voorgaande artikelen duidelijk geworden dat er voor performance based marketing een specifieke kennis nodig is over de markt, de verschillende media kanalen, de verschillende type media en hoe je de potentiële klanten bereikt. Om dit allemaal te bundelen kom je met technologie een heel eind, maar uiteindelijk heb je specialisten nodig die weten hoe alles werkt en het maximale uit deze complexe combinatie te kunnen halen. Zie het als een formule 1 race. Je kan wel de aller snelste auto hebben, maar zonder de coureur die weet hoe je de auto het efficiëntst over de racebaan bestuurt kom je niet ver.

 

  1. Er moet een goede verstandhouding bestaan tussen de publisher en de adverteerder. Vertrouwen in elkaar is key. Beide partijen werken uiteindelijk voor dezelfde doelen, dus transparante communicatie en datadeling is de sleutel tot succes.
  2. De performance doelstellingen moeten bij alle relevante personen bekend zijn en door hen gedragen worden. Alle losse campagne onderdelen werken samen aan het grotere geheel, waardoor het dus zonde is als er binnen de organisatie verschillende silo’s zijn die niet met elkaar praten of eigen doelen nastreven.
  3. Stel uitdagende, maar haalbare KPI’s in. Dit is de basis van de campagnes, anders zijn er geen handvatten om de campagnes op te optimaliseren.
  4. Onderzoek de customer journey zo ver als mogelijk is. Conversies zijn het ultieme doel van elke performance campagne. Zoek naar de punten in de customer journey die aangepakt kunnen worden om elk mogelijke procent verbetering waar te maken. Dit kan door ze extra informatie te verschaffen in de oriëntatiefase tot het inzetten van extra kanalen waar de doelgroep wel zit, maar jij nog niet.
  5. Ga op zoek naar de grote uitstappunten van bezoekers op je website. Op welke punten en waarom besluiten ze om je website te verlaten (weinig info, lange laadtijd, niet mobiel vriendelijk)? Dicht deze gaten en het conversiepercentage van de website en campagne stijgt.
  6. Maak je databrij inzichtelijk en bruikbaar. Het is vandaag de dag mogelijk om ontelbare hoeveelheden data van je klanten, bezoekers en hun surfgedrag op te slaan. De uitdaging is om deze enorme hoeveelheden data, zowel gestructureerd als ongestructureerd, te verwerken en te analyseren om ze betekenis te geven en hierna in te kunnen zetten voor de relevante campagne onderdelen.
  7. Ontdek de toegevoegde waarde van elk contactpunt met de gebruiker. Als je de mogelijkheid hebt om je marketinginspanningen te verrijken met eigen CRM data, krijg je meer controle over de werking en uitvoer van deze advertentiecampagnes. Zo kan je ook de vervolgcampagnes beter afstemmen op deze gebruikers (persoonlijke retargeting of het versturen van een gepersonaliseerde DM). Personalisatie in campagnes door de integratie van CRM data die volledig gericht zijn op resultaat, geven een betere grip op de doelgroepen waarmee je communiceert. Hierdoor kan je de ROI in de campagnes versterken (bijvoorbeeld de samenwerking 'Customer matching met Bungalows.nl).
  8. De opkomst van steeds meer kanalen in zowel de online als offline omgeving waarmee de consument kan communiceren met een merk, vraagt om het creëren van een werkwijze gericht op omnichannel. Een gebruiker heeft de mogelijkheid om in verschillende omgevingen (sites/apps/platformen), momenten en apparaten met je merk te communiceren. En het is jouw taak om te weten dat dit dezelfde persoon is en op welke manier hij/zij verwacht dat je met hem/haar communiceert.
  9. Het is belangrijk om constant te innoveren en de markt om je heen goed in de gaten te houden. Zijn er opkomende platformen waar onze producten of diensten goed aangeboden kunnen worden? Verschuiven onze klanten van plek a naar plek b? De zin: “We doen het op deze manier, want zo hebben we het altijd al gedaan” is killing voor performance campagnes.
  10. Elke uiting die gepubliceerd wordt moet voldoen aan de verwachtingen die de klant heeft en moet in lijn zijn met de uiteindelijke campagnedoelstelling. Als de klant bijvoorbeeld op een banner klikt van een Chromebook en deze land uiteindelijk op de algemene homepage van de aanbieder, is dat een enorme conversiekiller, omdat het niet op elkaar aansluit.
Mike van der Peet
Performance based marketing expert

5 artikelen
Tags
Performance
Conversie
Campagne
Mike van der Peet