Shutterstock 1510838900 Small
Artikel
Performance

Wat is performance marketing?


Mike van der Peet
21 apr

Een introductie in performance marketing

De ontwikkelingen binnen het digital landschap volgen elkaar in rap tempo op. Ook op het gebied van performance marketing. Als marketeer ben je continu aan het optimaliseren. Zowel om je merk sterker te maken, als het verbeteren van je resultaten. Als Manager Performance en Business partnerships bij DPG Media, heeft Mike van der Peet zich ontpopt tot specialist op complexe performance vraagstukken.

 

Wat is performance marketing?

Performance marketing is een veelgebruikte term binnen het (online) marketing landschap. Er zijn tal van opvattingen en branches waarin de term performance voorkomt. Heel strikt genomen is performance marketing niets meer of minder dan het resultaatgericht inzetten van (online) media of de manier waarop een adverteerder zijn/haar campagne afrekent met de partners waarmee wordt samengewerkt.

 

Performance marketing is een vorm van adverteren die is ontstaan om in korte tijd specifieke en meetbare doelen te behalen. Dergelijke doelen kunnen zijn:

 

  • Het stimuleren van de sales;
  • Het verlagen van de cost per sale
  • Het verhogen van je bezoekersaantal;
  • Het vergroten van de loyaliteit (retentie);
  • Of een andere gekozen KPI.

 

Met performance gedreven campagnes werken de verschillende ingezette mediakanalen zo optimaal mogelijk samen en kan de adverteerder het meeste uit het totale marketingbudget halen. Het belangrijkste doel van een performance campagne is om elke euro die aan advertenties wordt besteed, te meten en zo te optimaliseren om het rendement uit deze investering zo groot mogelijk te maken.

 

Zoals je kunt afleiden uit bovenstaande tekst, verschilt performance marketing erg van branding campagnes die gericht zijn op het opbouwen van een band tussen merken en hun klanten door een herkenbaar merkimago op te bouwen. Grote merken, zoals bijvoorbeeld Heineken, passen deze strategie meestal toe. Aangezien het succes van dergelijke inspanningen echter lastig realtime te meten is, kunnen performance based campagnes in de basis niet voor deze merkdoelstellingen worden gebruikt.

Mike van der Peet
Performance based marketing expert

5 artikelen
Tags
Performance
Conversie
Campagne
Mike van der Peet