Shutterstock 707617168 Small
Interview
Digital transformation

Op het Trusted Web staat het vertrouwen van consument én adverteerder centraal


Merel Gianotten
20 apr

Consumenten en adverteerders verlangen naar een betrouwbare online omgeving waar informatie en privacy niet ter discussie staan. Met zijn Trusted Web komt DPG Media beide groepen tegemoet, vertelt Merel Gianotten, Director product, programmatic advertising en partnerships DPG Media. 

 

Het Trusted Web is een centraal thema in DPG Media’s digitale strategie. Waar komt dat vandaan?
Het vertrouwen in het ‘open internet’ heeft de afgelopen jaren een aantal flinke deuken opgelopen. Internetgebruikers lopen bij hun zoektocht naar kwalitatieve informatie aan tegen steeds meer fake news en andere dubieuze content. Bovendien begrijpen ze steeds beter dat hun persoonlijke data daarbij vaak vogelvrij is. Er is daardoor een groeiende behoefte aan informatie die niet ter discussie staat. Dat geldt ook voor adverteerders. Ook zij worstelen met het gebrek aan transparantie op het open web. Zij hebben te weinig controle op de omgeving waarin hun advertenties worden geplaatst en de kosten die ze daarvoor betalen. Met het Trusted Web willen we het vertrouwen van beide belangrijke groepen in het internet herstellen.

 

Hoe zorgt het Trusted Web voor het vertrouwen dat elders op het internet ontbreekt?
Het Trusted Web biedt consumenten zeer diverse en hoogwaardige kwaliteitscontent in een privacyvriendelijke omgeving. Adverteerders hebben toegang tot een zeer groot bereik waar ze een brede selectie aantrekkelijke en effectieve advertentieproducten kunnen inzetten om scherp omschreven doelgroepen te benaderen. Een cruciale basisvoorwaarde voor vertrouwen is transparantie. Met DPG Ads , ons nieuwe advertentieplatform, streven we naar een volledig transparante supply chain. Uit het onderzoek door PwC namens de Britse adverteerdersbond blijkt dat bijna de helft van het budget dat adverteerders in de supply chain van het open web stoppen opgaat aan zeer uiteenlopende kosten. DPG Ads zet de totale media-investering om in daadwerkelijke advertenties.

 

Levert de adverteerder daarbij dan niet in op gebruiksgemak en bereik?
DPG Ads is verdeeld in drie onderdelen (DIRECT, DESIGN, DATA). Samen met de bestaande inkoopkanalen bieden die snel een eenvoudig toegang tot alle mogelijkheden om onze premium inventory in te kunnen zetten. We bereiken maandelijks 84% van de Nederlandse bevolking. Dankzij ons groeiende Publishing Partner Netwerk, met premium publishers als RTL en Talpa, blijft dat bereik groeien. Dankzij DPG Direct kunnen adverteerders gemakkelijk zelf campagnes inboeken, met maximale flexibiliteit en controle over campagnes. MKB-adverteerders maken hier al veel gebruik van, en straks kunnen ook nationale adverteerders hier gebruik van maken. DPG Design is de creative studio waarmee de adverteerder eenvoudig aantrekkelijke creatives kan gaan produceren of uploaden.

 

DPG Direct en Design bieden meer gebruiksgemak en creativiteit. Wat is het derde onderdeel?
Deze maand lanceren we het derde onderdeel van DPG Ads: Datalab, waarbij een eerste groep adverteerders gebruik maakt van het platform. Dankzij ons sterke portfolio met zeer veelzijdige mediamerken zijn we in staat de voorkeuren en behoeftes van onze lezers goed te leren kennen. Dankzij hun mediagebruik en interactie kunnen we bijvoorbeeld heel nauwkeurig voorspellen of een consument geïnteresseerd is in bepaalde producten of diensten. De waardevolle first party data-segmenten die we op die manier opbouwen ontsluiten we via Datalab richting adverteerders. Daarnaast kunnen adverteerders ook eigen data onboarden en matchen met onze segmenten, zodat ze nog scherper en creatiever kunnen targeten. Het nieuwe Insights-dashboard biedt daarbij ook uitgebreider inzicht in hun beoogde en bereikte doelgroep. Wat voor soort profielen en segmenten interacteren er bijvoorbeeld met een campagne? Met dat soort inzichten kunnen adverteerders campagnes nog beter insteken op bekende en nieuwe doelgroepen.

 

Dat vereist ook de expliciete goedkeuring van de bezoeker. Wat heeft die aan het Trusted Web?
Ook de Nederlandse consument heeft behoefte aan transparantie. Mede door de reeds genoemde groei van fake news ervaren ze de toegang tot kwalitatief hoogstaande informatie, die door gespecialiseerde professionals bijeen wordt gebracht, als steeds waardevoller. Die trend zie je terug in talrijke internationale onderzoeken, en wordt bevestigd in het onderzoek ‘Vertrouwen digitale media’. Dat onderzoek hebben we zelf in februari laten uitvoeren door Panel Inzicht onder duizend Nederlanders van 16 tot 65 jaar. Uit dit recente onderzoek blijkt onder meer dat deze representatieve groep de betrouwbaarheid van DPG Media nieuwssites tot drie keer hoger inschat dan social media als Facebook en Instagram. Hetzelfde onderzoek toont ook aan dat met name jongere nieuwsconsumenten het belangrijk vinden dat advertenties naast kwaliteitscontent staan.

 

Maar is de privacy van die consumenten ook optimaal gewaarborgd op het Trusted Web?
Uiteraard, dat is een cruciaal onderdeel van het Trusted Web. Steeds meer consumenten maken zich zorgen over de ondoorzichtige wijze waarop met name grote Amerikaanse platformen met hun data aan de haal gaan. Zonder dat duidelijk is wat hiermee gebeurt, of wat ze daar precies voor terugkrijgen. Ons Trusted Web stelt hier weer transparantie tegenover. Dat betekent bijvoorbeeld hun data altijd veilig binnen ons netwerk blijft, en dat zij precies kunnen bepalen waarvoor hun data wel of niet wordt gebruikt. Dat betekent de via Datalab aangeboden audiences altijd bestaan uit consumenten die er expliciet voor kiezen gepersonaliseerde marketingboodschappen te ontvangen. Ook hier biedt het Trusted Web dus duidelijke meerwaarde voor consumenten én adverteerders.

Merel Gianotten
Digital product, marketing en partnerships expert

1 artikel
Tags
Digital transformation
Digital future