Bol Thuisblijvertjes

Imago ontwikkeling bol.com door crossmediale bereikscampagne


30 mrt. 2021

Positieve imago ontwikkeling bol.com door crossmediale bereikscampagne

In tijden van corona worden nieuwssites meer dan ooit geraadpleegd voor het laatste nieuws. Een ideaal umfeld om het publiek bekend te maken met de campagne Thuisblijvertjes van bol.com en om bereik op te bouwen binnen de doelgroep ouders met kinderen van 4 tot 12 jaar.

Aanleiding

Miljoenen schoolgaande kinderen zaten ineens een paar weken thuis. Om ervoor te zorgen dat kinderen deze weken genoeg vermaak hadden, kwam bol.com met een mooi initiatief: voorleesvideo’s en e-books voor thuisblijvertjes.

Met een landingspagina waar kinderen in elke leeftijdscategorie verschillende e-books en luisterboeken kunnen vinden voor 1 cent per stuk. Tijdens de campagneperiode werd dagelijks vanuit de woonkamer een kort verhaal voorgelezen door verschillende bekende Nederlanders onder de doelgroep (kinderen 4-12 jaar), zodat de ouders ook even de handen vrij hadden.

Om deze sympathieke actie bekend te maken koos bol.com voor een inhaakcampagne bij DPG Media in Nederland en Vlaanderen. Door snel te schakelen tussen bol.com, Dept en DPG Media stond deze campagne binnen een paar dagen live.

Uitwerking

De doelgroep bevindt zich veel online dus er is gekozen voor het plaatsen van 2 keer een branded article te plaatsen op de nieuwssites van ADR Nieuwsmedia over het initiatief van bol.com. Tevens zijn brand stories ingezet, gericht op mobile-first, waarbij bekende Nederlanders een verhaal voorlazen vanuit hun woonkamer.

Bekijk hier een branded article

Resultaten

Alle uitingen waren mooi en passend vormgegeven. Exposure aan Thuisblijvertjes leidt tot significante stijging op het imago van bol.com. Bovendien zagen we dat door de relevantie van het onderwerp voor veel interesse en koopintentie zorgde.

Print

De print-uiting (gemeten in AIM) scoorde ruim boven benchmark. De uiting speelt in op de huidige situatie, waardoor het onderwerp als relevant ervaren werd. Hierdoor heeft de uiting veel interesse opgewekt en was de koopintentie hoog. Zowel het merk bol.com als de uiting zelf worden sterk herinnerd.

Branded article

Ruim 10 miljoen uitgeleverde impressies, met CTR op benchmark en time on page ruim boven het gemiddelde. Branded article 1 hebben we gemeten met onze eigen onderzoekstool AIM en scoorde boven benchmark met goede resultaten op herinnering boodschap, geloofwaardigheid en passend bij merk.

Brand stories

Ruim 1,1 miljoen impresses, bijna 156.000 interactie kliks. De brand stories zijn gemeten in AIM en scoorden over het algemeen boven benchmark. De variant met zangeres Monique werd het beste herkend, bij de andere uiting bleven merk en boodschap beter hangen. Beide uitingen werden leuk, begrijpelijk en geloofwaardig bevonden.