Shutterstock 1017831310

Merkvoorkeur HORNBACH verhogen met hulp van branded content


2 sep. 2021

Merkvoorkeur HORNBACH verhogen met hulp van branded content

De Gouden Loeki, de Gouden Televizier Ring, het Gouden Kalf… en natuurlijk de Gouden Hamer! Sinds 2017 roept HORNBACH elk jaar de Beste Klusser van Nederland uit. In dit jaarlijks groeiende evenement strijden de beste klussers om die felbegeerde Gouden Hamer. En uiteraard kan alleen de Beste Bouwmarkt van Nederland (HORNBACH) de Beste Klusser van Nederland uitroepen. 

In 2019 vond de finale voor het eerst plaats op de HORNBACH Bouwplaats en dat event had in 2020 een nóg groter spektakel moeten worden. Door corona was er echter een verandering noodzakelijk. HORNBACH heeft het event uit de vestigingen gehaald en er een online evenement van gemaakt. DPG Media was daarbij als Nederlands grootste mediabedrijf natuurlijk dé partner om dit mee op te zetten.

Doel

Met deze campagne eert HORNBACH de Beste Klusser, door het meten van hun vakmanschap en de best uitgevoerde projecten. De gehele campagne is erop gericht de merkvoorkeur en sympathie voor HORNBACH te verhogen. Binnen de campagne waren er echter verschillende rondes met ieder hun eigen doelstelling, andere boodschap en media-aanpak. 

Aanpak

DPG Media ontwikkelde in samenwerking met HORNBACH een succesvolle multimediale campagne rondom deze verkiezing. Binnen de campagne lag de nadruk op digitaal, hier is bewust voor gekozen aangezien het event ook online plaatsvond. De campagne viel uiteen in drie belangrijke fases: 

  1. De aanmeldfase, waarin het verzamelen van aanmeldingen en contactgegevens centraal stond. 
  2. Deelnemers selecteren en jureren/stemmen, hierbij stond het stimuleren van engagement centraal en 
  3. Finale event en publicatie, hierbij was het doel om zoveel mogelijk kwalitatieve views op de finale content te krijgen. 

Belangrijkste fases (in media) waren de begin- en eindfase: De beginfase om zoveel mogelijk mensen bekend te maken met dit sympathieke initiatief én om zoveel mogelijk inschrijvingen te realiseren. De eindfase om terug te komen met de bewijsvoering en zoveel mogelijk mensen de finale-content te laten bekijken. In de tussenliggende fases (deelnemers selecteren en jureren/ stemmen) was 1-op-1 bewerking (social & moderatie) belangrijk en heeft DPG Media geholpen om dit naar een breder publiek te ontsluiten.

De aanmeldfase

Begin augustus barstte HORNBACH’s zoektocht naar de Beste Klusser van Nederland los! In de eerste ronde was het doel zoveel mogelijk mensen bekend te maken met de strijd der titanen, de Beste Klusser van Nederland. De focus lag, naast bereik, op het realiseren van zoveel mogelijk inschrijvingen, want om kans op deze titel te maken konden mensen zich aanmelden via de website debesteklusservannederland.nl.

In deze fase zijn alle klussers in Nederland opgeroepen om zich in te schrijven. Dit gebeurde met online advertenties waaronder high impact bannerformaten (‘Vind de klusfout’), inzet van een homepage take-over op de sites van ADR, Xtra Social (waarbij een door HORNBACH geplaatste social post doorgeplaatst werd binnen een betrouwbare nieuwsomgeving) én impactvolle printadvertenties in de ADR dagbladen. Duizenden mensen schreven zich in om kans te maken op de Gouden Hamer.

 

                     

Print uiting ADR                                                             Banner AD.nl

Deelnemers selecteren en jureren/stemmen

Vervolgens was het aan het Nederlandse publiek om te stemmen op hun favoriete klusser en het ingestuurde project en dat deed men massaal. Tienduizenden stemmen werden uitgebracht. Na de stemronde kregen de 45 klussers met de meeste stemmen een kwalificatieproef voor de kiezen.

De vijftien beste en snelste deelnemers plaatsten zich vervolgens voor de finale strijd. In deze fase zijn Xtra Social en high impact banners ingezet binnen het DPG Media netwerk om het stemmen onder de aandacht te brengen. 

Finale event en publicatie

De laatste fase van de campagne is gebouwd rondom de finale. Een indrukwekkende industriële omgeving vormde het toneel voor de spectaculaire eindstrijd. In vier rondes streden de klussers om de felbegeerde titel Beste Klusser van Nederland 2020! De winnaar won de Gouden Hamer en eeuwige roem.

Middels een videotorial (branded article inclusief aftermovie van het finale-event) op AD.nl is de winnaar op een voetstuk geplaatst en sympathie voor HORNBACH gecreëerd. Door middel van teasers is deze content aangejaagd. 

Videotorial AD     

Resultaten

Met deze multimediale campagne is de verkiezing van de Beste Klusser van Nederland 2020 op een unieke manier vormgegeven in een uitdagend coronajaar. De media-inzet op de verschillende DPG Media titels heeft geleid tot kwalitatieve traffic voor HORNBACH. De campagne rondom De Beste Klusser van Nederland was een groot succes, met een enorm aantal clicks/ landingen via de banners, Xtra Social en de Advertorial. Voor HORNBACH zijn er duizenden inschrijvingen gerealiseerd voor de Beste Klusser van Nederland 2020 én Tienduizenden stemmen zijn ingestuurd voor de Beste Klusser van Nederland 2020.