Nespresso Barista Creations Case
Case
FMCG (food)

Nespresso Barista Creations


17 mrt 2021

Awareness en interesse creëren voor het feit dat de perfecte cappuccino, latte, macchiato niet een one-size fits all basis kennen en dat Nespresso daarom 3 perfecte koffie blends heeft ontwikkeld voor de ultieme koffie-melk smaak/ervaring.

De digitale campagne moest uiteraard bijdragen aan de premium-kwaliteit die consumenten van Nespresso gewend zijn.

Doelgroep klant:
Vrouwen 25-54 jaar die graag koffie drinken thuis of bij een koffiebar.

Aanpak

Om koffiedrinkers kennis te laten maken met de Barista Creations werd een short form video serie gemaakt waarin koffie-expert Vivianne van Weele en TV-chef Roberta Pagnier samen de koffies proeven en matchende recepten bereiden. In een longread worden de verschillen tussen de blends Cortado, Scuro en Chiaro uiteengezet en ook koffierecepten aangeboden naast de bijpassende gerechten.

Corto

- Espresso met wolkje melkschuim

- Smeuïge brownies met rozemarijn en rode peper

Scuro

- Cappuccino

- Een kokosmakron (met dulce de leche, lemon curd en chocolade)

Chiaro

- Latte macchiato

- Pumpkin Spice Latte met kardemom en ahornsiroop

 

Middelen/Uitvoering:

Short form video serie en drie verhalen in long reads op AD.nl en Volkskrant.nl en 24kitchen. Met ook de inzet van branded articles, nieuwsbrieven, facebook post en Insta Stories.

Resultaten

Resultaten (bereik/onderzoeksresultaten/percentages)

Het aantal quality views van de video’s op AD en Volkskrant zijn boven de benchmark

Ook op 24kitchen zijn de quality views boven de benchmark. Ook de nieuwsbrief, Facebook en Instagram posts hebben meer QV’s dan verwacht behaald.

Kwalitatieve resultaten (n.a.v. campagne onderzoek DPG Media)

Vooral de Volkskrant.nl minisite en de 24kitchen.nl online video worden beiden erg positief beoordeeld. Ze scoren hoog op brand fit en call to action. Alle vier uitingen passen goed bij Nespresso.

Effecten op het merk

De branded content heeft een positief effect op het imago van Nespresso. Dit is te herkennen aan het hogere aantal positieve associaties, een positievere houding ten aanzien van Nespresso en hogere scores op alle imago statements onder de exposed groep.

Effecten in de funnel

De branded content heeft vooral effect gehad op het beeld dat men heeft van Nespresso. De bekendheid ligt iets hoger, maar men is vooral positiever na een contact met de campagne.

Tags
FMCG (food)
Succes case