Shutterstock 226995775

Zo maak je een call to action die converteert


Zo maak je een call to action die converteert

“Koop nu!”, “ga snel naar onze website” of “nu met gratis product”. Bijna elke marketingcampagne bevat een oproep om in actie te komen, een call to action (CTA). Het maakt je (online) marketingcampagne succesvol en helpt je potentiële klant naar de volgende stap in de salesfunnel. Maar hoe maak je nu een goede CTA? Eentje die ook echt voor conversie zorgt? In dit artikel zetten we vijf tips voor je op een rij.

1. Zorg voor urgentie

Hoe urgenter de boodschap, hoe sneller de bezoeker overgaat tot actie en jouw CTA converteert. Door een bepaalde urgentie te creëren, zorg je er namelijk voor dat mensen bang zijn de boot te missen. Urgentie kun je al eenvoudig creëren door woorden als ‘nu’, ‘meteen’, ‘direct’ of ‘vandaag’ in jouw CTA te gebruiken.

2. Laat jouw CTA opvallen

Een CTA is vaak klikbaar. Zorg ervoor dat de bezoeker dit weet en laat deze opvallen. Kies een kleur die goed in contrast staat met de rest van de webpagina en zorg ervoor dat de lettergrootte iets groter is dan de rest van de tekst. Ook een dikgedrukte tekst zorgt ervoor dat jouw CTA beter opvalt.

3. Herhaal je CTA

Belangrijk is dat je de CTA in al je communicatie vaker naar voren laat komen. Hierdoor blijft jouw boodschap beter hangen. Zo is jouw oproep tot actie altijd goed zichtbaar en is de kans dat je de aandacht trekt van de bezoeker groter. Maar, overdrijf niet!

4. Noem een voordeel

Om de twijfels van je bezoeker om in actie te komen weg te nemen, kun je een bepaald voordeel uitlichten. Woorden als ‘snel’, ‘eenvoudig’ of ‘gratis’ dragen hier al aan bij. Zorg er wel voor dat je deze belofte waar kunt maken. Ook besparingen zijn een mooi voorbeeld van een voordeel om te verwerken in jouw CTA. Wanneer je mensen vertelt wat het ze oplevert, lok je al snel een reactie uit. 

5. Wees scherp en specifiek

Mensen zijn geneigd om een duidelijke instructie op te volgen. Het is daarom belangrijk dat jouw CTA kort en duidelijk is. Een scherpe en specifieke CTA levert daarnaast ook meer websitebezoek op. Uit onderzoek van Qmusic en Mediabrands Marketing Sciences blijkt dat het websitebezoek na het uitzenden van een radiocommercial met een sterke CTA (“Nu met … gratis. Ga snel naar website.nl”) maar liefst 15% extra websessies oplevert. Een radiocommercial met gemiddelde CTA (“Koop nu je tickets op website.nl”) levert 9% extra websessies op en met een zwakke CTA (“Meer weten? Kijk op website.nl”) slechts 7%.

Wil je meer conversie? Kijk dan nog eens goed naar je CTA. Met deze tips kun je op een eenvoudige manier meer uit jouw CTA halen.

Charlotte van Asselt
Expert in de regio

9 artikelen