Shutterstock 1052159972 (1)

Waarom je steeds vaker een vrouwenstem hoort op de radio


Grow redactie 12 aug 2022

Waarom je steeds vaker een vrouwenstem hoort op de radio

Luister je in een radiocommercial liever naar een hoge, zware of luide stem? En ben je sneller geneigd iets te kopen als je een mannen- of vrouwenstem hoort? Uit onderzoek van Qmusic en Mediabrands Marketing Sciences blijkt dat Nederlanders de voorkeur hebben voor een vrouwenstem. Een vrouwenstem zorgt namelijk voor meer websitebezoek. Maar hoe zit dat precies?

Meer websitebezoek na uitzenden radiocommercial

Nu het aantal online winkels en aankopen blijft groeien, onderzochten Mediabrands Marketing Sciences en Qmusic de toegevoegde waarde van radio op websitebezoek. In het onderzoek zijn 107 radiocommercials beluisterd en is voor 32 verschillende kenmerken genoteerd of die wel of niet in de commercial voorkomen. Met harde data (website-analytics) werd aangetoond welke kenmerken het beste werken. 

En wat blijkt? Na het uitzenden van een radiocommercial ligt het websitebezoek gemiddeld 7% hoger dan voorafgaand aan de reclame. Maar welke creatieve kenmerken dragen daar nu extra aan bij?

Sessies stijgen met 10% dankzij vrouwenstem

Binnen 10 minuten na het horen van een radiocommercial die door een vrouw is ingesproken, steeg het websitebezoek met 10%. Na het inzetten van een commercial met een mannenstem had de website slechts 8% extra sessies. Een vrouwenstem draagt dus direct bij aan betere resultaten, een inzicht dat je als adverteerder direct kunt toepassen. 

Deze commercialkenmerken zorgen voor nog meer websitebezoek

Naast een mannen- of vrouwenstem, zijn er nog meer creatieve kenmerken meegenomen in het onderzoek. Wij zetten de kenmerken voor je op een rijtje die het aantal websessies aanzienlijk verhogen:

  • Een tag-on
  • Meerdere stemmen
  • Vaker het merk noemen (aan het begin of halverwege), 
  • Commercials met muziek 
  • Langere commercials 
  • Meerdere spotversies
  • Sterke, specifieke call-to-action

Het loont dus zeker om extra aandacht te geven aan de invulling van je radiocommercial. Enkele aanpassingen kunnen al veel extra websitebezoek opleveren.

Grow redactie

21 artikelen