Interview met Freek Hageraats over de Gokbranche

Freek Hageraats: 'Sponsoring redactionele formats populair'


Grow redactie 27 mrt. 2023

DPG Media is het grootste mediabedrijf van Nederland. Elke branche of categorie wordt beheerd door een team van sales managers, campagne specialisten en performance marketeers. Zij zijn experts die precies weten wat er speelt in hun markt. Daarom halen zij het beste uit hun campagnes. Wij gaan in gesprek met een aantal van deze experts. We vragen hen naar de belangrijkste trends, innovaties en uitdagingen binnen hun branche.

In dit artikel spreken we met Freek Hageraats, account director Gambling. Freek heeft meer dan 10 jaar media-ervaring bij o.a. CBS Outdoor (nu Global), Vice en Sanoma. Hij is momenteel verantwoordelijk voor de totale online gamble-branche binnen DPG Media. Toen de online gambling markt openging, werd hem gevraagd samen met collega Arjan Koopman (commercieel verantwoordelijk voor Nu.nl en AD), hiervoor een strategie te ontwikkelen en uit te rollen. Sindsdien is Freek dé betting-expert van DPG Media. Een zeer interessante branche, vooral nu gok advertenties steeds meer aan banden worden gelegd door de Nederlandse de kansspelcommissie.

Freek, er is de laatste tijd veel te doen rondom de Wet op de kansspelen. Wat merk jij hiervan en wat betekenen deze ontwikkelingen voor jouw relaties?

Freek: “Never a dull moment in de online gamble-branche! Sinds de strikte regulatie van de markt op 1 oktober 2021, zijn er bijna dagelijks maatschappelijke en/of politieke issues. Laat ik vooropstellen dat ik de gevoeligheid rondom dit onderwerp zeker begrijp. Echter, het is voor mijn relaties erg lastig om met alle onzekerheden qua wetgeving aan hun merk te bouwen in een volledig nieuwe markt, waarin ook nog eens hard wordt geconcurreerd.” 

Wat is volgens jou de belangrijkste trend in de branche en hoe informeer jij jouw relaties hierover?

Freek: “De grootste vraag is of en zo ja wanneer de overheid maatregelen gaat nemen. Met andere woorden: wat is er straks nog wel mogelijk? Daarom zorg ik ervoor dat we up-to-date blijven over de wet- en regelgeving. Als DPG Media staan we in nauw contact met verschillende belangenpartijen en we worden juridisch goed ondersteund. Op deze manier ondersteunen we onze partners zo goed mogelijk en adviseren we hen over wat er wel en niet mogelijk is binnen het digitale medialandschap.” 

Welke producten/advertentievormen zijn op dit moment het meest populair?

Freek: “Bij DPG Media zijn de advertenties voor online gambling volledig digitaal. Binnen ons digitale portfolio is het sport-umfeld erg geliefd. Op dit moment maken partners veelal gebruik van onze Adoptimize-inkoopmethode. Hiermee koop je eenvoudig en efficiënt online advertentieruimte in. Door de aangescherpte wetgeving neemt de vraag naar het sponsoren van redactionele formats toe. Denk hierbij aan podcasts, video formats of specifieke online titels.”

Wat is jouw visie voor de toekomst? 

Freek: “Naast al het mediageweld van grote spelers blijven kleinere adverteerders zoeken naar specifieke niches. Daar kunnen ze met een beperkt budget de juiste zichtbaarheid realiseren. Verder hoop ik dat er snel meer duidelijkheid komt voor adverteerders in deze branche. Op die manier kunnen we onze partners blijven helpen met het bouwen aan hun merk. Tot die tijd focus ik me op onderwerpen waar we zelf invloed op hebben en verspil ik geen (negatieve) energie aan zaken waar we geen invloed op hebben. Dit probeer ik ook aan mijn relaties mee te geven.”

Blijf op de hoogte en mis niets

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste media en marketing trends. Ontvang waardevolle inzichten over jouw branche en doelgroep. Tot slot krijg je als eerste het laatste nieuws van DPG Media zoals introducties, relevante inhaakmomenten en speciale acties.

Meld je aan
Shutterstock 425107399 (1)
Grow redactie

57 artikelen