Inzicht

Branche inzichten

Voor elke branche volop inspiratie, trends en ontwikkelingen

Bekijk voor elke branche de meest actuele trends en ontwikkelingen en ontdek kansen voor jouw organisatie. Laat je inspireren door brancheonderzoek.

Branche onderzoek: wat houdt dat in?

In welke branche je ook werkt, je wilt weten wat er speelt. Zowel bij je consumenten, je potentiële klanten en in de rest van de markt. Hoe blijf je op de hoogte? Laat je inspireren en ontdek waar voor jouw bedrijf kansen liggen.

(Be)grip krijgen van en op je branche

Je marketing budget slim inzetten, echte resultaten boeken, dat willen we allemaal. Een stap ervoor is te snappen wat er om je heen gebeurt. Extern zien wat de ontwikkelingen zijn, zodat je er intern op in kunt springen. Of juist iets laten gaan, als blijkt dat het zinvoller is in een andere ontwikkeling te investeren, zoals duurzaamheid.

Wat speelt er in jouw branche?

Je wilt niet hetzelfde doen als je concurrenten of zelfs andere bedrijven, maar het kan wel een uitgangspunt of inspiratiebron zijn om door te ontwikkelen, verder te kijken. Welke instrumenten worden er ingezet en met welk resultaat? Hoe reageert de markt erop? En vooral ook, hoe reageren jouw consumenten erop? Je kunt ook inspiratie opdoen uit een andere branche en je eigen doorvertaling maken. 

Ook als je wil aantreden tot een bepaalde markt, is het goed om te weten hoeveel starters en stoppers er bijvoorbeeld zijn in jouw branche. En wat het gedrag is van de consumenten die zich daar bevinden. Het kan dan handig zijn doelgroeponderzoek te doen. Zo kun je de afweging maken voor je eigen strategie en de kans pakken om een marktpositie te vervullen. 

Waarom branche onderzoek?

Door middel van branche onderzoek krijg je dus gericht inzicht in wat er speelt in de markt. Zijn er bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen, dan wil je niet achterblijven. Maar naast kansen, wil je het ook weten als er bepaalde bedreigingen zijn. Zodat je op de hoogte te bent en kunt ingrijpen of anticiperen.  

Ook is het goed om te weten wat relevant is voor jouw doelgroep. Wat beweegt hen en waar bewegen zij zich? Daarom is ook doelgroeponderzoek van groot belang.   

Branche onderzoek op Grow

Of je je nou begeeft in de travel of sportbranche, binnen FMCG of automotive, energie of finance, retail of IT/ telecom of je werkt bij voor de overheid of een non-profit organisatie; onze specialisten verzamelen dagelijks inzichten voor deze branches. Wat houdt de consument bezig, wat lezen, luisteren of kijken ze? Door deze data te koppelen krijg je een goed beeld van mediaconsumptie binnen jouw sector, maar kun je ook inspelen op life moments in het leven van jouw klant. Kortom er is aandacht voor branchegerichte benadering en dat biedt veel voordelen.