Het belang van een branchegerichte benadering voor marketeers en ondernemers
Naast marktontwikkelingen die brancheoverstijgend zijn, zijn er ook trends en ontwikkelingen die branchegebonden zijn. Iedere branche vraagt dan ook om een andere aanpak. Kees Wilbrink, directeur Partnerships en Business Development bij DPG Media, vertelt hier meer over.
‘Het beste voorbeeld’, kan voor jou de verkeerde zijn
Weet je nog? Met zijn allen gingen we afgelopen jaren veel media- en reclame congressen af. Nu doen we dat vooral digitaal, maar het kennisdelen en het delen van best practices gaat gelukkig door. Zo blijft de kwaliteit in ons vak groeien en raken we continu geïnspireerd door nieuwe inzichten.
Wat mij echter altijd een beetje tegenstaat is de hype die er kan ontstaan rondom successen. Opeens is er helemaal niets mis met één specifieke campagne of merk, die alle awards wint en een voorbeeld zou moeten zijn voor iedere marketeer. We schieten in de kramp om te volgen. Daarnaast zijn er natuurlijk altijd de usual merken: Red Bull, Apple, Nike, ja, zó zou iedereen het moeten doen. Begrijp me niet verkeerd; het is out of any league wat deze merken presteren. Wat me ergert, is dat het marketeers soms afleidt van de echte kansen, de learnings veel dichter bij huis. De strategie van Apple en Nike gaat namelijk lang niet voor iedereen op. De stappen die je nú kunt nemen door slim datagebruik en media-inzet voor jouw merk.
In navolging van KLM
Een aantal jaren geleden won KLM de ene na de andere prijs voor hun social media- en data strategieën. Terecht, er werden briljante vernieuwende stappen genomen. KLM was baanbrekend als servicedesk op social media. Full focus was KLM daarnaast op de digitale customer journey redenerend vanaf de koper terug naar slimme media inzet. Nog altijd loopt KLM voorop op vele vlakken en zijn zij ook slim gekopieerd door andere reisaanbieders. Op dat punt job well done voor de campagne awards!
Opvallend was dat deze strategieën echter heel vaak ter tafel kwamen in gesprekken met bijvoorbeeld FMCG producenten, zonder dat direct werd ingezien dat er hele grote verschillen waren: FMCG producten worden voor 99% offline, dagelijks en massaal verkocht en in beslissing tot aankoop zit een heel ander traject. Deze producten hebben een heel andere uitdaging. Miljoenen marketing euro’s zijn verbrand in de hoop dat FMCG merken eenzelfde sociale interactie konden creëren met de klant als het succes van KLM.