Wij brachten het oriëntatiegedrag van fietsend Nederland in kaart
Woensdag 20 maart is officieel gezien het begin van de lente. De dagen worden langer en de temperatuur stijgt. Oftewel: tijd om de fiets te pakken en eropuit te gaan. En dat gebeurt, want bijna driekwart van de Nederlanders vindt fietsen belangrijk. Een derde fietst zelfs dagelijks. Ben jij benieuwd naar meer inzichten over fietsend Nederland? We zetten de belangrijkste feiten voor je op een rij. Zo hoef jij het wiel niet opnieuw uit te vinden!
Onderzoeksopzet
Dit onderzoek voerden wij uit in samenwerking met Panel Inzicht onder 500 Nederlandse consumenten tussen de 20 en 70 jaar.
Populariteit fietsen neemt toe
Bijna de helft van Nederland (46%) fietst momenteel meer dan vijf jaar geleden. Tweederde (66%) van de fietsbezitters heeft een gewone fiets en 40% bezit een elektrische fiets. We zien daarbij dat de interesse in elektrische fietsen (56%) steeds verder toeneemt (2023: 46%). Een kwart van de Nederlanders verwacht namelijk binnen twee jaar een elektrische fiets aan te schaffen.
Fietsenwinkels belangrijke oriëntatiebron
Nederlanders oriënteren zich goed voorafgaand aan het kopen van een fiets. Tweederde (68%) geeft aan veel informatie te verzamelen en 64% vergelijkt verschillende prijzen. De meeste mensen oriënteren zich met een bezoek aan een fietsenwinkel. Een deel (41%) bezoekt zelfs meerdere fietsenwinkels.
Aankoop
Ruim de helft van de consumenten (52%) verwacht binnen twee jaar een fiets aan te schaffen. Men heeft vooral voorkeur voor een nieuwe fiets (50%) boven een tweedehands fiets. Vooral als het om de aanschaf van een elektrische fiets gaat (73%). Het grootste deel koopt uiteindelijk een fiets in een fietsenwinkel (73%). Voor 82% geldt dan wel de voorwaarde dat ze de fiets eerst willen uitproberen door middel van een proefritje.
Benieuwd naar alle resultaten uit dit onderzoek? Bekijk dan de infographic.
Wil je specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of leefsituatie weten? Neem dan contact op met b2bmarketing@dpgmedia.nl.