Shutterstock 762121321

Vattenfall brengt gewenste identiteit over branded content


7 sep. 2021

Vattenfall: je gewenste identiteit overbrengen met branded content

Vattenfall had een wens: gezien worden als de voorloper in duurzaamheid bij hun beoogde doelgroepen. Ze schakelden de hulp van de DPG Brandstudio in en samen kwamen ze tot een succesvolle campagne, met een wel heel mooi resultaat. 

Aanleiding

Vattenfall is voorloper in de energietransitie en heeft heel (volwassen) Nederland als doelgroep. Zij weten dat steeds meer mensen zich zorgen maken over het milieu en de effecten op het klimaat. Tegelijkertijd heeft de Nederlandse bevolking het gevoel dat hun huis-tuin-en-keuken bijdrage aan een beter milieu slechts druppels op de gloeiende plaat zijn. In hun ogen hebben de overheid en energiebedrijven hier een veel grotere rol in. En dat is jammer want de bijdrage van een individu maakt wel degelijk verschil. 

Doel en aanpak

Een duidelijk inzicht, maar om een abstract onderwerp als duurzaamheid en de rol van Vattenfall hierin tastbaar te maken, kun je mensen niet over één kam scheren. Daarom is binnen de brede doelgroep gekeken naar de voornaamste achterliggende drijfveren van duurzaamheid. Dat waren reislust, innovatie en de levensfase ouderschap

Voor de campagne van Go-Greeners van Vattenfall, is Brandstudio van DPG Media op zoek gegaan naar bijzondere mensen die met een klein duurzaam idee, grote impact maken. Kleine ondernemers die zich inzetten voor een fossielvrije toekomst binnen één generatie en die de Vattenfall doelgroep in het hart weten te raken. Een zoektocht waarbij met veel zorg is gekozen voor inspirerende mensen die zo fossielvrij mogelijk produceren en passen bij de gedefinieerde profielen: reislustigen, innovators en ouders

Het primaire doel van de campagne is het laden en het betekenis geven van het merk Vattenfall als voorloper in de energietransitie en dit voor heel Nederland tastbaar maken. Dit wordt gedaan door mensen écht te raken. De KPI's om de effectiviteit van de campagne te meten zijn daarom naast primaire campagne-doelstellingen zoals awareness en consideration, de imago-statements  t.a.v. Vattenfall als duurzame energie leverancier. 

Media inzet

In drie video’s, drie podcasts en vijftien branded content artikelen ziet en hoort men hoe Go-Greeners met een klein idee inmiddels grote impact hebben gemaakt. Om de drie verschillende doelgroepen optimaal te bereiken is er gekozen voor content en advertising in verschillende relevante kanalen en titels van DPG Media.

Dat gebeurt op drie manieren: titel-specifiek, audience-specifiek, via de Vattenfall owned kanalen en op Vattenfall.nl/impact. De content is binnen het DPG Media netwerk geplaatst in de context van AD, Volkskrant, Trouw, NU.nl en Ouders van Nu.

 

Resultaten

Onafhankelijk onderzoek van DVJ Insights laat zien dat de content voor Vattenfall heeft bijgedragen aan een stijging in zowel de merkoverweging (+4%), als de houding ten opzichte van het merk met (+17%) onder de exposed doelgroep. 

Relevantie, onderscheidenheid en het vertellen van iets nieuws zijn elementen waar de campagne-uitingen uiterst goed op scoren. 

 

Daarnaast heeft de campagne een positieve invloed op de imago statements: 

✔ Vattenfall loopt voorop in de ontwikkeling naar een duurzame toekomst +22% 

✔ Vattenfall is een deskundige energieleverancier +21% 

✔ Vattenfall begrijpt haar klanten +35% 

 

Daarnaast wordt Vattenfall door de doelgroepen gezien als de voorloper in duurzaamheid: en dat is exact het doel van de campagne!