Hannah Busing Zyx1bk9mqma Unsplash

Hoe steunt Nederland goede doelen?


Grow redactie 25 jun. 2024

Wat vinden de Nederlanders het belangrijkste aandachtsgebied bij goede doelen? Op welke wijze doneren wij aan goede doelen en hoeveel willen wij hier aan uit geven? Samen met Panel Inzicht heeft DPG Media onderzoek gedaan naar wat Nederlanders belangrijk vinden als het gaat om doneren aan goede doelen. Zo vinden de meeste Nederlanders (63%) de strijd tegen kanker het belangrijkste aandachtspunt bij goede doelen. In 2022 was dit nog 59%. Benieuwd waar het potentieel zit voor goede doelen en hoe je als goed doel een nieuwe doelgroep kunt aanpsreken via verschillende kanalen? Lees dan verder.

KWF leidend in donaties

Steeds meer mensen zijn gaan doneren en bovendien steunen zij nu ook meerdere goede doelen. De meeste mensen geven 1-4 keer per jaar aan een goed doel, waarvan ouderen frequenter doneren dan jongeren. In het afgelopen jaar schonk 83% minimaal aan één goed doel. De meeste mensen steunen maximaal drie goede doelen. Het meest gesteunde goede doel van de afgelopen 12 maanden was het KWF. Onder elke doelgroep was de strijd tegen kanker het belangrijkste aandachtspunt. 60% geeft eerder geld aan een goed doel wanneer het hen persoonlijk raakt. Zo geeft 48% van de ouderen aan het onderwerp hart en vaatziekten belangrijk te vinden, terwijl maar 23% van de jongeren dit belangrijk vindt. De helft van de mensen geeft liever aan een specifiek project dan een algemeen doel.

Collecteren aan de deur meest effectief bij alle doelgroepen

Wanneer iemand structureel giften geeft, worden deze meestal op maandelijkse basis gedaan. De helft geeft maximaal 20 euro per jaar als structurele gift. Het merendeel (70%) doet liever een eenmalige donatie dan structureel. Bij een eenmalige gift geeft 70% een bedrag tot maximaal 10 euro. De meeste donaties worden gedaan wanneer men aan de deur wordt benaderd. Zo geeft 46% altijd een gift aan een collectant aan de deur, ongeacht het goede doel. Ook lid worden van een goed doel doet men het vaakst bij benadering aan de deur. Daarnaast geeft men de meeste donaties wanneer zij een product kopen, waarvan de opbrengst deels naar een goed doel gaat. 

Transparantie en betrokkenheid wordt het meest gewaardeerd

Wanneer het gaat om het benaderen van de doelgroep, vinden de meeste mensen een directe benadering zoals via de telefoon het meest hinderlijk. Ook op straat en aan de deur aangesproken worden wordt als hinderlijk ervaren, maar hier worden wel de meeste donaties uitgehaald. De meest acceptabele manier van benadering is via een reclame of programma op TV of Radio. Als het gaat om het ontvangen van informatie over goede doelen, ontvangt elke doelgroep deze het liefst via de mail. Hierbij geeft 71% aan het belangrijk te vinden informatie te krijgen over hoe de giften worden besteed. Ook vindt de helft het belangrijk meer kennis over het onderwerp te krijgen.

Benieuwd naar hoe je elke doelgroep specifiek benadert en op welke frequentie? Je leest het in de infographic hieronder. Wil je uitsplitsingen van de resultaten? Mail dan naar B2Bmarketing-dpgmedia@persgroep.net.

Grow redactie

61 artikelen