2022 04 07 11 24 28 Omzet Bestaande Klanten.Webp (960×532)

Leestip: meer omzet uit klanten


Leestip: meer omzet uit klanten

Klantbehoud is zeven keer eenvoudiger dan klantenwerving

Veel salesafdelingen zijn gefocused op prospects. Logisch, zul je in eerste instantie denken, maar in de praktijk blijkt dat er nog enorm veel omzetpotentie zit in huidige klantenbases. Wat zou het effect op de omzet zijn als er meer focus naar klanten gaat? Hoe kun je zorgen dat ze er meer cross- en upsell gaat plaatsvinden? Hoe kun je klanten beter aan je merk binden?   

Daarom alleen al trok dit artikel van De Ondernemer mijn aandacht. Zeker als daarbij wordt vermeld dat het zeven keer lastiger is om nieuwe klanten te vinden, dan om klanten te behouden.
Het artikel geeft vijf praktische tips hoe die omzet uit klanten te vermeerderen. Elke tip wordt afgesloten met een link naar een artikel waarin een expert die tip uitdiept. Handig, als je ergens op wil inzoomen.

Ik licht drie van de vijf tips uit: 

  • Denk aan een abonnement; het genereert herhaalaankopen en dus meer omzet. Maar werkt het ook voor jouw bedrijf, en hoe ga je dat na? Het artikel linkt op dit vlak door naar een bijdrage van merkendeskundige Erwin Nijman. 
  • Ontwikkel een loyaliteitsprogramma. Misschien heb je geen zin in ‘al dat gedoe’, maar het werkt gewoon! Dus bied jouw bestaande klanten waaruit je meer omzet wilt halen bijvoorbeeld de mogelijkheid om punten te verzamelen, of om korting te krijgen nadat ze een aantal aankopen bij je hebben gedaan.  
  • Verbeter de bedankpagina. Coolblue weet het als geen ander, en ik heb specialisten horen bevestigen dat de bedankpagina het door marketeers meest onderschatte onderdeel van de customer journey is. Even omdenken: die bedankpagina is niet alleen het eind van een bestaande klantreis, maar kan ook het begin van een nieuwe klantreis markeren. Dus richt deze pagina slim in. Wijs bijvoorbeeld op handige extra’s; toevoegingen bij een aankoop waar klanten helemaal niet aan hadden gedacht. 
Lees het hele artikel bij De Ondernemer
Thijs van der Zande
B2B Marketing expert

22 artikelen