Shutterstock 2025637421

Sportzomer 2024: Hoe maak je het verschil met jouw campagne?


Arjan Koopman 27 mrt. 2024

Sportzomer 2024: Hoe maak je het verschil met jouw campagne?

2024 belooft een waanzinnig, Nederlands sportjaar te worden. Europees kampioen voetbal, een recordaantal Olympische medailles en een vierde achtereenvolgende GP winst voor Max Verstappen; alles is nog mogelijk.

Met onze nieuwsmerken AD, NU.nl en Sportnieuws.nl zijn we deze zomer overal bij. Met columns, artikelen, liveblogs, online video en podcast, hoef je als sportliefhebber helemaal niets te missen. Dit jaar zijn we relevanter dan ooit. Uit onderzoek van Panel Inzicht in opdracht van DPG Media blijkt namelijk dat ruim een derde van de sportliefhebbers (online) nieuwsmerken gebruiken als second screen om hun favoriete sport te volgen.  

Om deze zomer impact te maken met jouw sportcampagne, nemen we de sportcampagnes van de afgelopen jaren onder de loep. Arjan Koopman, commercieel manager van de nieuwsmerken binnen DPG Media geeft zijn mening. Samen met teams van redacties, marketing en product owners van nieuwsmerken als AD en NU.nl heeft Arjan al talloze succesvolle campagnes op zijn naam staan. In dit artikel deelt hij drie sportcampagnes die indruk op hem hebben gemaakt.

1. Superfans van Oranje van Jumbo 

De “Superfans van Oranje”-campagne uit 2021 heeft alle elementen van een goede sportzomercampagne. Én bewijst bovendien dat je niet officieel partner hoeft te zijn om toch indruk te maken op je doelgroep. Het uitgangspunt was helder: De beste fans ter wereld snakken na Corona naar een sportzomer van formaat. De Snollebollekes maakten een speciale versie van hun juichlied (links/rechts) en bij Jumbo kon je sparen voor een unieke Juichcape.

De campagne werd groots afgetrapt via verschillende kanalen van DPG Media. Paginagrote advertenties in alle kranten, homepage takeovers bij aanvang van het EK Voetbal, maar ook speciaal voor Jumbo gecreëerde branded EK formats, zoals de beste Oranjestraat van Nederland. 

De campagne werd door Blauw Research uitgeroepen tot de beste EK 2020-campagne van Nederland. Daarnaast werd de campagne beloond met een prestigieuze SAN Accent (categorie Retail). 

Je leest meer over de campagne op deze pagina

2. Achter Oranje met Nederlandse Loterij

In 2021 was de Coronacrisis nog volop aanwezig. De stadions in Beijing waren leeg. Reden voor Nederlandse Loterij en DPG Media om de handen ineen te slaan. We ontwikkelden een speciale mobiele Oranje tribune die in de woonplaats van bekende TeamNL- sporters werd neergezet. 

Dit resulteerde in de online videoserie”Achter Oranje”. Hierin namen o.a. de families en vrienden van Irene Schouten, Jutta Leerdam en Sjinkie Knegt plaats op de Oranje Tribune om de TeamNL sporters aan te moedigen. De branded video’s en artikelen waren bij NU.nl, AD te zien in de redactionele omgeving  kort na de Olympische prestaties van de sporters in Beijing. 

Deze campagne is beloond met een Zilveren Sponsorring in de categorie media. Benieuwd naar de videoserie? Je bekijkt hem hier.  

3. De Starters van Campina 

Campina helpt TeamNL sporters om hun dag sterk te starten. Om deze boodschap te laden tijdens de Olympische Winterspelen, ontwikkelde DPG Media voor de tweede keer een driedelige online videoserie genaamd “De starters”. Ditmaal tijdens de Olympische Winterspelen. 

Acteur Tim Haarsma, zangeres Do en oud- sporter Gregory Sedoc namen het tegen elkaar op bij een potje curling, shorttrack en snowboarden. Bij al deze sporten is een sterke start van groot belang. De video’s en artikelen waren bij NU.nl en AD te zien (en scoorden hier ver boven de benchmark). Het curlen werd bovendien nog even doorgezet; Qmusic liet een curlingbaan bouwen op hun dakterras waar Domien Verschuren het opnam tegen diverse bekende Nederlanders.

De kracht van deze campagne zit in meerdere onderdelen, waaronder de samenwerking met Qmusic. Hierdoor ontstond de logische insteek om naast sporters ook gebruik te maken van BN’ers. Hiermee werd een bredere doelgroep bereikt dan alleen sportliefhebbers. 

Benieuwd naar alle informatie over deze campagne? Ga snel naar deze pagina

Wil je meer informatie over de Sportzomer van 2024? Klik dan hier.

Arjan Koopman
Commercieel Manager Nieuwsmerken DPG Media

1 artikel