Shutterstock 793366144
Artikel
Creatie

Tips voor het creëren van een succesvolle advertentie


Dennis Hoogervorst
6 okt 2021

5 ‘gouden designregels’ voor het creëren van een succesvolle advertentie

DPG Media onderzoekt continu hoe belangrijk de rol van creatie binnen adverteren (print, digitaal, branded content en video) is in samenwerking met onderzoeksbureau MetrixLab. Aan de hand van negen aspecten onderzoeken we met de Advertising Impact Monitor (AIM) wat wel en wat niet werkt in een advertentie.

 

Het resultaat is een heel handig overzicht van de dingen waar je als adverteerder op moet letten in het creatieve proces. In dit artikel zetten we de vijf belangrijkste ‘gouden designregels’ voor je op een rij.

Good to know: deze tips zijn basisrichtlijnen en dienen zo ook gebruikt en geïnterpreteerd te worden.

Tip 1: Herkenbare look-and-feel

Zorg voor een duidelijk en groot logo en maak consistent gebruik van dezelfde huisstijl en onderscheidende elementen (logo, kleur, font etc.).

 

Eén blik op onderstaande grafiek en je weet het meteen: creatie maakt het verschil. Hoe beter de creatie, hoe herkenbaarder je bent voor de consument. Om dit te bereiken kun je het beste gebruikmaken van verschillende soorten distinctive assets. Dit zijn elementen die merken in het geheugen van consumenten triggeren zonder dat er een merknaam wordt genoemd. Deze elementen kun je zien, horen, lezen, aanraken en voelen en doen consumenten direct denken aan een merk. Voorbeelden hiervan zijn logo’s, kleuren, slogans en jingles.

 

Tip 2: Keep It Simple, Stupid

Houd het simpel: rust creëer je door zo min mogelijk verschillende tekststijlen en fonts te gebruiken.

Het Engelse acroniem KISS staat voor: Keep It Simple, Stupid, oftewel: houd het simpel. De achterliggende gedachte van het KISS-principe draait om een uitspraak van Albert Einstein: “Als je het niet kunt uitleggen, dan begrijp je het zelf niet goed.” In het geval van marketingcampagnes geldt het principe voor zowel de boodschap als het design. Voor het overbrengen van een sterke boodschap heb je bijvoorbeeld helemaal niet veel tekst nodig, ook niet bij een groot formaat of bij een informatieve uiting.

 

De tekst die het ontwerp van de campagne weet te halen, moet vervolgens ook goed leesbaar zijn. Het lettertype en een consequent gebruik daarvan speelt daarbij een belangrijke rol. Om de leesbaarheid te bevorderen is ons advies om voldoende afstand tussen de letters te houden en zowel hoofd- als kleine letters te gebruiken. Fijne, dunne fonts zullen wegvallen tegen de achtergrond. Sierletters en letters met schreef zijn lastig leesbaar.

 

Lang verhaal kort: wees relevant.

 

Tip 3: Kies de juiste kleuren

Maak gebruik van contrasterende kleuren in de achtergrond zodat de boodschap duidelijk naar voren komt.

 

Wist je dat kleuren in reclames veel invloed hebben op het koopgedrag of op de manier waarop mensen iets beoordelen? Mensen nemen namelijk éérst de kleuren waar, voordat ze ook maar één woord hebben gelezen. Bij het creëren van een advertentie is het dan ook belangrijk dat je let op de kleur(en) die je inzet. Dit helpt je om de juiste emoties op te wekken, wat uiteindelijk voor het gewenste resultaat zorgt.

 

De beste manier om je boodschap uit de advertentie te laten springen is door te kiezen voor contrasterende kleuren. Dit zijn kleuren die tegenover elkaar in de kleurencirkel liggen, zoals blauw met oranje of rood met groen. Hierbij is de ene kleur dominant en functioneert de andere als accentkleur wat ervoor zorgt dat de uiting beter leesbaar is en hierdoor meteen ook beter overkomt.

 

Er bestaan geen foute kleuren, maar wel goede en impactvolle kleurcombinaties. Contrasterende volle kleuren trekken bijvoorbeeld de aandacht en vallen op. Let er wel op dat de kleuren niet te veel afwijken van de identiteit van je bedrijf, dit zal ten goede komen aan de consistentie van je boodschap.

 

Tip 4: Vergeet de leesrichting niet

Pas de reguliere leesrichting toe (van linksboven naar rechtsonder), zodat alle aspecten worden gezien.

 

In de westerse cultuur kijken mensen eerst op ooghoogte naar een advertentie en daarna scannen ze van boven naar beneden, van links naar rechts. Dat wordt ook wel de T-leesrichting genoemd. Vanwege deze leesrichting is het verstandig om het belangrijkste onderdeel van je boodschap linksboven te plaatsen. Het idee hierachter is dat mensen vaak onthouden wat ze als eerste hebben gezien. Daarna kun je de leesrichting met foto’s, illustraties en opvallende kopteksten sturen. Het plaatsen van een aanbieding of logo op deze plek is daarom altijd een goede keuze.

Tip 5: Size matters

Kies een groter advertentieformaat, vooral wanneer je als merk minder bekend bent.

 

Ze zijn er in alle soorten en maten, advertenties in print- en online media. Maar welke moet je nu kiezen en welke passen bij je content? Wat zijn de verschillen tussen de diverse formaten en wanneer kun je nu het best kiezen voor het een of het ander? In het algemeen geldt de regel: hoe groter de uiting, kijk bijvoorbeeld maar naar een billboard, hoe meer aandacht je trekt.

 

Indien een kleine uiting wordt ingezet, is het nog belangrijker om opvallende elementen te gebruiken. Een grote uiting betekent echter niet gelijk meer interesse en koopintentie. Hierbij is een sterke creatie van belang. Voor online banners is ook de locatie erg belangrijk, aangezien uitingen die hoog op de pagina staan beter worden herkend.

 

Dennis Hoogervorst
Research en Insights expert

20 artikelen