Shutterstock 1626058816

Cookieless nu! Wat marketeers moeten weten over het einde van third-party tracking


Grow redactie 31 mei 2022

Cookieless toekomst? Cookieless nu! Wat marketeers moeten weten over het einde van third-party tracking

Google Chrome doet third-party trackingcookies vanaf 2023 in de ban. Daarmee is het de laatste en grootste browser (3,2 miljard gebruikers wereldwijd) die cookieless wordt. Vanaf 31 mei is ook het volledige Tweakers platform third-party trackingvrij en dat heeft gevolgen voor de marketing- en mediawereld, met name op het gebied van adverteren. Wees gerust, het is voor alle partijen een win-win situatie. We leggen je graag uit waarom.

Het begon al in 2017

Het einde van de third-party trackingcookies begon al in 2017, toen Apple besloot dat Safari ze niet meer zou toestaan. Firefox volgde en vorig jaar werd ook op iOS de 'mobiele third party cookie' (IDFA) gedecimeerd. We willen maar even aangeven dat het niet over een cookieless future gaat, maar over iets dat nu speelt.

Tweakers wacht regelgeving niet af 

Tweakers wacht dan ook niet tot 2023, maar kiest ervoor om nu al het roer om te gooien en adverteerders hierin mee te nemen. Door in te zetten op 'first party' data aan de ene kant en contextual advertising aan de andere, verwacht het platform transparantie en privacy aan de gebruiker te bieden, zonder in te leveren op advertentiekracht. "Dan gaat het niet om wat we weten van de gebruiker of hoe we die identificeren", zegt Chief Data Officer van DPG Media Stefan Havik, "We weten alleen dat de context relevant is voor de adverteerder en dit brengen we met Tweakers nog een stap verder. De context om daar te adverteren is zo relevant en effectief, dat we niet alleen de third party cookie weghalen, maar alle vormen van tracking. Hiermee voorzien we helemaal in de behoefte van onze community op Tweakers en leveren we nog steeds een goed advertentie product." 

Aangezien de overstap naar cookieless wel degelijk veranderingen met zich meebrengt, delen we drie aandachtspunten om rekening mee te houden:

1: Gebruikers zijn toe aan trackingvrij browsen

Privacy en het beschermen van data staan bij een aantal platforms en hun gebruikers hoog in het vaandel. Third-party tracking past daar simpelweg niet bij. Daarom gebruiken meer dan de helft van de desktop gebruikers en meer dan een kwart mobiele gebruikers dan ook een adblocker op Tweakers. Niet omdat ze problemen hebben met advertenties, maar met de tracking die ermee gemoeid is.

Zonde, want zo zijn ze niet te bereiken door adverteerders. Door een third-party trackingvrij platform te bieden, verwacht Tweakers een teruggang in het gebruik van adblockers te zullen zien. Sterker nog, als het platform eenmaal volledig third-party trackingvrij is, worden gebruikers expliciet gevraagd om hun adblocker uit te schakelen.

2: Toch cookies? Toestemming vragen!

Soms ontkom je er niet aan en moet je wel cookies gebruiken, bijvoorbeeld bij het embedden van een YouTube-video. In die gevallen krijgen Tweakers-gebruikers daarom voortaan de optie te zien om YouTube-cookies toe te staan, of de video op YouTube te bekijken. Tot er een keuze is gemaakt, wordt de video dus niet ingeladen.

Daarnaast krijgen gebruikers de mogelijkheid om relevantere advertenties te ontvangen. Dit heeft twee doelen: ten eerste zorgt dit ervoor dat je een advertentie niet te vaak te zien krijgt (frequency capping) en ten tweede krijg je hiermee binnen het platform contextuele advertenties te zien op basis van pagina’s die je bezocht hebt. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt dus ook niet buiten Tweakers gevolgd worden.

Gebruik je andere functionele en analytische cookies, leg dit dan uit in je cookiebeleid. Tweakers houdt bijvoorbeeld nog wel bij of je ingelogd bent of in een a/b-test zit. Ook zijn er analytische cookies voor geaggregeerde statistieken. Hun cookiebeleid vind je hier

3: Ga nu in gesprek met je mediaspecialist

Zoals we dit artikel begonnen, hebben we het niet over verre toekomstmuziek, maar over een beweging die al in volle gang is. Wacht dus niet tot Chrome volgend jaar de third-party trackingcookies bij het grofvuil zet en neem nu al actie. Trek je mediaspecialist aan zijn/haar mouw en zorg dat je meegaat met de ontwikkelingen. Bekijk alle mogelijkheden en stippel een strategie uit. Hou adverteerders, partners én gebruikers op de hoogte van de veranderingen en kijk kritisch naar je eigen product. Hoe ga je het gemis aan trackingcookies opvangen? Succes!

De komende tijd houden we je op de hoogte van wijzigingen en updates. Wil je alvast meer lezen over cookieless, de gevolgen en alternatieven? Wij delen graag onze kennis met jou op DPG Grow.

Grow redactie

68 artikelen