Kun je meer vertellen over de plannen van Datalab met betrekking tot AI?
“Artificial Intelligence vormt een fundamenteel onderdeel van Datalab. Vormen van Machine Learning zitten bijvoorbeeld sterk verweven in de wijze waarop onze look-alike algoritmes werken en hoe we voorspellen in welke audiences gebruikers binnen ons netwerk vallen. Maar waar in de markt natuurlijk veel aandacht naar uitgaat de laatste tijd is Generative AI. Met Datalab hebben we snel gereageerd op deze ontwikkeling door de integratie van ChatGPT voor audience aanbevelingen in ons platform. Vul bijvoorbeeld “Sustainable Home Improvement” in als audience omschrijving en je krijgt direct suggesties van relevante audiences binnen ons netwerk. Wat begon als een idee tijdens een interne hackathon, is in slechts enkele weken uitgegroeid tot een volwaardige product feature!
Deze innovatieve feature bespaart niet alleen tijd bij het opzetten van audience strategieën, maar kan gebruikers ook inspireren met nieuwe ideeën voor relevante doelgroepen. En dit is nog maar de eerste stap met Generative AI binnen Datalab. Blijf ons zeker volgen, want we hebben nog veel meer in petto voor het komende jaar.''
Hoe verhoudt Datalab zich tot het nieuwe advertentieplatform Ad Manager dat recentelijk is gelanceerd door DPG Media?
“Datalab en Ad Manager vullen elkaar sterk aan, maar kunnen ook prima los van elkaar gebruikt worden.
Met Ad Manager kun je snel een selectie maken uit meer dan 250 voorgedefinieerde first-party audiences (zoals socio-demo, interests, moments, persona's en in-market) en deze direct aan een campagne koppelen, zonder dat je Datalab daarvoor per se nodig hebt.
Waar de synergie tussen beide platformen ontstaat, is zodra je Datalab gebruikt voor CRM targeting en/of look-alikes. Of wanneer je een niveau dieper wil gaan met onze first-party audiences, bijvoorbeeld door de 250 voorgedefinieerde audiences verder te verfijnen met keyword targeting of qua segment ‘and/or’ logica. Na een eenmalige koppeling tussen beide platformen worden Datalab audiences automatisch gesynchroniseerd en kun je ze eenvoudig met één druk op de knop activeren in Ad Manager.
Door deze efficiënte koppeling kunnen adverteerders volledig self-service in minder dan vijf minuten een hyper-targeted campagne live zetten op ons netwerk, profiterend van de vele voordelen die Ad Manager biedt. Zoals een geoptimaliseerde en veilige inkoopketen zonder tech fees en exclusieve impactvolle advertentieformaten. Meer over Ad Manager lees je hier.”
Hoe kan de inzet van Datalab leiden tot een slimmere en efficiëntere inzet van mediabudget?
''De ondergang van de cookie is in volle gang. Slechts een derde van het open web is nog maar te adresseren met een third-party cookie! Veel advertentie oplossingen leunen echter nog zwaar op dat kleine deel van de markt, waardoor adverteerders waardevolle potentiële doelgroepen missen, bijvoorbeeld op Apple omgevingen.
Door Datalab te gebruiken zet je eenvoudig een volledig first-party gedreven datastrategie op. Dit stelt adverteerders in staat om hun datagedreven mediaplan op een schaalbare manier in te zetten, binnen alle browsers en besturingssystemen. Gekoppeld aan ons Trusted Web* zorgt dat voor een slimme en uiterst toekomstbestendige inzet van mediabudget.
Veel adverteerders profiteren al van deze krachtige combinatie van first-party data en hoogwaardige content. Bekijk de infographic voor enkele succesverhalen en ga vooral zelf aan de slag om het uit te proberen en te testen.”
*Ons netwerk van hoogwaardige en brand-safe websites en apps die elke dag door miljoenen bezoekers worden bezocht voor informatie, inspiratie en entertainment.