Job van den Berg, data driven marketing expert, geeft inzicht in hoe data je kan helpen om specifieke marketingdoelstellingen te behalen.
Belangrijke uitdaging in de markt: grip
De uitdagingen van de marketeer zijn het beste te vangen in het woordje grip. We zien dat de marketeer van vandaag worstelt met de volgende uitdagingen op het gebied van data:
1: Door het (steeds meer) wegvallen van third party cookies wordt het lastiger om (potentiële) klanten buiten het eigen netwerk te retargeten en bloot te stellen aan advertenties. Grip op het bereiken van doelgroepen en het managen van de mate van blootstelling wordt lastiger. En als we het hebben over blootstelling, dan willen merken er zeker van zijn dat dit in een brand safe Umfeld plaatsvindt.
2: De vraag wat de bijdrage van een campagne is geweest op specifieke doelstellingen wordt nog belangrijker. Het marketingbudget staat onder druken de ROI wordt belangrijker. Grip krijgen op het resultaat en dan met name het stuk tussen touch en sell – wat vaak lastiger te meten is – is een uitdaging.
3: Sommige merken weten eigenlijk niet precies wie hun kopersgroep is. Bepalen wie je doelgroep is, is de basis van elke campagne. Grip op het begrijpen van je doelgroep. We hebben het hier over doelgroepen die daadwerkelijk getriggerd worden, meer willen weten, iets doen met een advertentie en het product ook echt willen kopen. Grip hebben op deze informatie helpt om je marketingplan meer vlees op de botten te geven en de consument te kunnen bewegen door de funnel.
En tot slot 4: Merken verzamelen steeds meer eigen klantdata en hebben directe toegang tot (kennis over) hun doelgroep. Echter, je ziet dat het toch best lastig is om echt impact te maken met deze first party data en blij te worden van de eigen databrij. Grip hebben op data blijft uitdagend in marketingland.
Met de nieuwe tool Datalab geven we merken grip (terug), zodat ze meer controle hebben op hun marketinginspanningen. Een goed voorbeeld is de samenwerking met LensOnline.nl.