Shutterstock 1906258192

Je eigen klantdata gebruiken in je marketingstrategie


13 sep. 2021

Je eigen klantdata gebruiken in je marketingstrategie

Als blijkt dat vrijwel iedereen geïnteresseerd is in wonen, wie is dan je doelgroep? Iets dat alleen jij kan beantwoorden aan de hand van je merkidentiteit én datainzichten. Maar hoe verzamel je deze data? En hoe maak je data bruikbaar? Onze Grow-expert Job van den Berg deelt handige tips.

 

Bepaal waar jouw merk voor staat

 

Ten eerste is het belangrijk dat je weet waar je voor staat. Waarin onderscheidt jouw merk zich van de  concurrent? Welke doelgroep hoort daarbij? Op wie wil jij je richten en welke behoeftes hebben zij? Dit zijn vragen die je voor jezelf scherp moet hebben alvorens je data gaat toepassen en je strategie bepaalt.

 

Klantgegevens achterhalen

 

Data verzamelen kun je zo moeilijk maken als je zelf wil. Met heel weinig kun je al heel veel. Waarschijnlijk heb je zelf al een berg aan data, die ook nog eens uniek is, zoals je orderdata. Aan je orderdata kun je bijvoorbeeld zien of iemand vaker bij je koopt en dus een loyale klant is. 

 

Aan de hand van je klantdata kun je al snel meer vertellen over je koopgroep. Waarschijnlijk weet je meer dan je denkt. De naam van je klant verklapt vaak of het een man of vrouw is. 

 

Deze data mag je gewoon verzamelen, zolang je daar toestemming voor hebt gevraagd. Een manier om dit te doen voor jouw organisatie is een klantenkaart. Daarmee realiseer je niet alleen meer loyaliteit van klanten, je kunt ook jouw  klanten persoonlijker benaderen, specifieke aanbiedingen doen. En bovendien een mooi moment om toestemming te vragen voor het verzamelen van de data.

 

Uit een klantenkaart kun je achterhalen wie jouw klant is: wat heeft hij of zij gekocht en wanneer is iemand in de winkel geweest? Klantenkaart data is dus heel belangrijk voor de fysieke winkels. 

 

1. Verrijk de bestaande data

 

De data die je hebt verzameld, kun je ook verrijken. Op die manier leer je je doelgroep nog beter kennen en kun je jouw persona eventueel aanscherpen. 

 

Door openbare data (zoals uit het CBS) en je eigen klantdata aan elkaar te koppelen, kun je al heel veel aannames doen. Wanneer je een postcode hebt, weet je in wat voor buurt iemand woont. Als je weet in welke buurt iemand woont, weet je ongeveer in welke welstandsklasse iemand zit. Met alleen een postcode kun je al aan heel veel dataverrijking doen. 

 

Door klantdata te matchen met de data van DPG Media kunnen we het profiel van jouw doelgroep verrijken met kenmerken als ‘demografie’, ‘interesse- en mediagedrag’ en ‘gedragsintenties’. Lees meer over Datalab.

 

2. Schaal vergroten met nieuwe aanwas: gericht adverteren 

 

Doordat je weet wie je doelgroep is en je weet hoe de profielen eruitzien van je loyale, nieuwe, of weggelopen klanten kun je hier je marketingstrategie op baseren. En jouw boodschap differentiëren per klanttype. Zo kun je jouw loyale klanten met een andere uiting bereiken dan potentiële/nieuwe klanten.

 

Ook kun je met behulp van jouw eigen klantdata bestaande klanten in- of uitsluiten in een campagne en/óf de doelgroep opschalen in bereik via look-a-likes: een groep die qua profiel goed overeenkomt met jouw bestaande klantgroep. Daar zit natuurlijk veel potentie, want de kans is groot dat zij jouw product of dienst interessant vinden.

 

3. Leer meer over data met onze data video-tutorials

 

Wil je op een eenvoudige manier meer te weten komen over data? Bekijk dan de video-tutorials van Job van den Berg. Hierin neemt hij je mee in de wereld van data aan de hand van verschillende voorbeelden inspelend op de behoeftes in jouw organisatie.

Bekijk de videoreeks