Thought Leadership 1117902230

Aan de slag met thought leadership


Grow redactie 29 sep. 2022

4 praktische stappen om te beginnen met thought leadership

Thought leadership biedt zowel B2C als B2B interessante mogelijkheden om je als organisatie als autoriteit binnen de branche te presenteren. Wat levert dat concreet op en waarom investeren andere bedrijven hier een groot deel van hun marketing- en communicatiebudget in? Ontdek welke interessante doelstellingen je kunt nastreven en hoe je dat concreet aanpakt.

Groeien met jouw merk

Thought leadership helpt jouw merk te groeien. Die belangrijke doelstelling behaal je door verschillende subdoelen na te streven:

  • Opvallen door aandacht te trekken. Dankzij thought leadership val je op binnen de markt waarin je actief bent. Je trekt de aandacht met vernieuwende of onconventionele ideeën, bijvoorbeeld dankzij media-aandacht.
  • In gesprek gaan met jouw doelgroep. Je gebruikt die media-aandacht en andere uitingen om het gesprek met jouw doelgroep aan te gaan. Door in gesprek te blijven voorkom je dat de communicatie stokt en je vergeten raakt.
  • Laagdrempelig worden en blijven. Spreek over onderwerpen die de doelgroep raken, en die een logische reden creëren om jouw merk te overwegen. Zo maak je het makkelijk om jouw merk mee te nemen in de aankoopoverweging. 
  • Associaties aanpassen waar nodig. Leer de doelgroep nieuwe associaties aan of verander bestaande conventies. Pas ze aan in jouw voordeel, zodat je makkelijker opvalt en laagdrempeliger wordt voor een groeiende doelgroep. 
  • Onderscheidend zijn. Ga links waar anderen rechts gaan en probeer je te onderscheiden. Maak je hard voor wat je als merk echt belangrijk vindt en ga daarin een stap verder dan wat andere merken kunnen of durven. 
  • Verfrissend, maar consistent blijven. Kom regelmatig met een verfrissende boodschap of vernieuwende producten. Blijf aan de andere kant consistent, bijvoorbeeld door trouw te blijven aan de missie die je uitspreekt en nastreeft. 
  • De competitie blijvend verslaan. Houd concurrerende merken in de gaten en voorkom dat ze jouw niveau bereiken. Blijf steeds vooruit lopen met vernieuwende ideeën en extra inzet om opnieuw de aandacht te trekken. 

Hoe pak je dat aan? Een stappenplan

Je wilt als merk aan de slag met thought leadership: hoe pak je dat aan? Door de volgende 4 stappen te doorlopen, creëer je een sterk proces, waarmee je stapsgewijs werkt aan jouw rol en reputatie als thought leader.

  1. Analyseer maatschappelijke raakvlakken met jouw missie

Neem jouw missie als merk als uitgangspunt. Zoek naar maatschappelijke raakvlakken of vraagstukken die leven bij stakeholders die daaraan raken. Sla de brug tussen jouw missie en dat wat er speelt bij de doelgroep of breder in de maatschappij. 

  1. Positioneer jouw merk als innovatief en origineel

Claim de maatschappelijke uitdaging door daar een innovatief of origineel idee voor te ontwikkelen. Positioneer jouw merk als de thought leader met een visie om vooruit te komen, waarbij de doelgroep zich kan aansluiten. 

  1. Communiceer over de issues die jou bezighouden

Communiceer blijvend en via de verschillende kanalen over de issues waar jij je als merk hard voor maakt. Check de communicatie steeds met de missie die je hebt, om te garanderen dat dit aansluit bij de maatschappelijke vraagstukken waar jij je hard voor maakt.

  1. Evalueer en rapporteer om doorlopend te verbeteren

Evalueer de inzet als thought leader en rapporteer om een vinger aan de pols te houden. Bouw de successen verder uit en leer van mislukkingen. Richt je de volgende keer (nog) beter op bestaande kwesties of pak een ander maatschappelijk vraagstuk op.

Hier lees je meer over thought leadership en hoe andere bedrijven deze strategie succesvol inzetten.

Grow redactie

64 artikelen