Voor een online marketingcampagne die echt resultaat oplevert, is een doordachte strategie met meetbare doelstellingen erg belangrijk. En als je denkt klaar te zijn na het opzetten van je campagne, kom je bedrogen uit. Een digitale campagne dient namelijk continu te worden bijgestuurd, wil je de beste resultaten bereiken. Mike van der Peet, expert performance based marketing, legt in dit artikel uit hoe je het best jouw campagne kunt monitoren en optimaliseren.
De start van een digitale campagne
Aan de start van een digitale campagne gaat nogal wat vooraf. Vraag jezelf af wat je wil bereiken, waar je doelgroep zich bevindt en met welke KPI's je jouw doelstellingen gaat meten. Met het antwoord op deze vragen kun je de resultaten inzichtelijk maken. Zodra de doelen, met passende strategieën, zijn gedefinieerd, is het tijd om de campagne in te gaan richten en de juiste kanalen te selecteren. Een goede campagneflow bestaat uit het bepalen van welke content er nodig is per kanaal en per fase van de customer journey.
Resultaten optimaliseren tijdens de campagne
Op basis van de gekozen mediakanalen, beschikbare communicatiemiddelen en budget worden de campagnes opgezet in overeenstemming met de gekozen strategie. Het is de taak van campagne specialisten om te bepalen welke marketingkanalen en -tools de beste resultaten opleveren tegen de best mogelijke prijs. Het is niet verstandig om direct alle kanalen tegelijk in te zetten, maar slimmer om eerst verschillende kanalen te valideren voordat je gaat spenderen.
Tijdens de campagne monitor je de voortgang en dien je het uitgegeven budget goed bij te houden per specifieke inzet. Zo kun je zien hoeveel elk kanaal en campagne onderdeel oplevert. Je kunt campagneresultaten op verschillende manieren verbeteren, bijvoorbeeld door het aantal leads of het aantal bezoekers te verhogen. Maar ook door de kosten per lead te verlagen. Afhankelijk van het type campagne kun je de volgende metrics volgen om zo nodig bij te sturen:
- Doorklikratio
- Bounce ratio
- Conversie ratio
- Kosten per conversie
- Tijd op een pagina
- Scrolldiepte
- Aantal keer gedeeld
- Aantal keer gereageerd
- Aantal volgers
Gebruik marketing automation tools
Het gebruik van marketing automation is een slimme manier voor marketeers om campagnes efficiënter en effectiever in te richten. Door gebruik te maken van geautomatiseerde systemen en A/B-testen kun je prospects gepersonaliseerde content voorschotelen, die aansluit bij de behoefte of vraag van een (potentiële) klant. De bedoeling hiervan is dat ze over jouw merk zoveel mogelijk relevante informatie op het juiste moment ontvangen. Op deze manier wordt er tijdens de campagne voortdurend bijgestuurd en worden de slecht scorende onderdelen vervangen door nieuwe kansen en mogelijkheden. Als marketeer moet je ook bij automatische flows zelf aan de knoppen blijven draaien. Je haalt het meest uit marketing automation als je gebruikmaakt van segmentatie en website-analyse. Deze geven relevante informatie om KPI's te meten, de campagne te herzien en opnieuw te testen.
Iedere euro moet opleveren
Voor het beste resultaat dien je de gehele customer journey in kaart te brengen. Dat helpt je conclusies te trekken op basis van de best presterende kanalen en om onderlinge verbanden tussen de touchpoints inzichtelijk te maken. DPG Media helpt merken om op basis van tussentijdse resultaten te bepalen of het resterende budget op een andere manier moet worden verdeeld.
Heb je hulp nodig bij het monitoren en optimaliseren van jouw digitale campagnes om zo het meeste uit jouw campagnebudget te halen? Onze campagne specialisten en performance marketeers staan klaar om je te adviseren en te helpen met resultaatgericht adverteren.
Bronnen: Zuiver Media, Stan & Stacy Digital Marketing, Sprite IT, Mention.