Shutterstock 1057902230

In 5 stappen naar een succesvolle display campagne


Anniek Swillens 17 mei 2022

In 5 stappen naar een succesvolle display campagne

Is het je doel om de naamsbekendheid van je merk een boost te geven? Wil je je doelgroep kennis laten maken met je product of dienst? Of wil je bezoekers opvolgen nadat ze online een branded article hebben gelezen? Met display advertenties leid je je doelgroep naar waar je ze hebben wil: jouw website. 

Wat is een display advertentie?

Een display advertentie kun je zien als een digitaal billboard langs de snelweg. Online display banners bestaan in allerlei soorten en maten en kun je naar wens invullen. Denk bijvoorbeeld aan video of rich media: waar onder andere video en audio samenkomen.
Wat zijn de voordelen van display?

  • Goed meetbaar en tussentijds te optimaliseren
  • Adverteren op meerdere websites tegelijk, via gestandaardiseerde formaten
  • Gericht adverteren en websitebezoekers opnieuw benaderen met retargeting

5 stappen voor een succesvolle display campagne

Waar moet een display campagne aan voldoen om je doel te behalen? In deze 5 stappen maak je er een succes van.

Stap 1: Definieer een haalbare en duidelijke doelstelling

Wat is het doel van je campagne? Wil je vooral traffic naar een bepaalde landingspagina om een product of dienst te verkopen, of wil je brand awareness creëren? Deze stap is misschien een inkoppertje, maar het is altijd goed om eerst stil te staan bij wat je wil bereiken. Zo kun je het beste bepalen wat je vervolgstappen worden.

Stap 2: Bepaal de doelgroep

Wie wil je bereiken met je advertentie? Een specifieke regio, of lezers met een specifieke interesse? Kies je doelgroep niet te ruim, maar ook niet te beperkt. Het is zonde als je potentiële klanten mist door bijvoorbeeld te strenge leeftijdsgrenzen.

Welke titel past bij je doelgroep? Richt je je bijvoorbeeld op Amsterdammers? Dan is het Parool wellicht een goede keuze. Maar dat niet alleen: op het hele netwerk van DPG Media bereik je jouw doelgroep middels doelgroeptargeting. Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld jonge ouders niet alleen bereikt via Ouders van Nu, maar hen op alle DPG-websites kunt bereiken.

Stap 3: Zorg dat de banner aansluit op de doelgroep en het doel van de campagne

Mensen voelen zich eerder aangesproken als ze iets zien waar ze zich in herkennen. Is je doelgroep vrouwen met jonge kinderen? Gebruik daar dan ook een afbeelding van. Als je meerdere doelgroepen hebt, is het verstandig om ook meerdere uitingen te gebruiken zodat je doelgroep zich altijd herkent.

Zorg er daarnaast voor dat je uiting kort en bondig is. Gebruik niet te veel tekst, maar korte zinnen en pakkende woorden die meteen duidelijk zijn. Less is more.

Stap 4: Roep op tot actie

Een goede call to action (CTA) leidt tot meer conversie. Roep de lezer op om naar je landingspagina te gaan. “Bekijk de video”, “Lees meer” of “Speel mee” zijn goede voorbeelden hiervan. Zo weet de lezer direct wat verwacht wordt en hoe ze daar makkelijk aan kunnen voldoen.

Zorg er ook voor dat je CTA opvalt: plaats het bijvoorbeeld in een gekleurde button, waarbij het duidelijk is dat je erop kunt klikken.

Een voorbeeld van een duidelijke CTA is te zien in de onderstaande display advertentie van Uitgekookt.nl. “Bestel nu” is een duidelijke oproep: je weet dat je als lezer de dinerbox via die button kunt bestellen. Doordat de button wit is en je er een pijltje achter ziet, is de clickable button extra duidelijk.

Stap 5: Sluit de display advertentie aan op de landingspagina

Een goede banner hebben is uiteraard belangrijk, maar het is net zo belangrijk om ook een landingspagina te hebben die goed bij de banner past. Het is zonde als je bezoeker de landingspagina weer wegklikt omdat ze niet zien wat ze verwacht hadden. 

Maak het de bezoekers makkelijk. Zorg ervoor dat bij een advertentie van bepaalde schoenen, de banner ook doorlinkt naar de productpagina van die specifieke schoenen. Stuur ze niet naar de homepagina, want dan is er de kans dat je de bezoeker direct weer kwijt raakt.

 

Als je deze vijf stappen volgt, zet je een succesvolle display campagne in elkaar.

Anniek Swillens
Programmatic advertising, advertising technology expert

3 artikelen