Zo versterken verschillende online advertentievormen elkaar
Branded articles, banners en native posts; allemaal manieren waarmee je online kunt adverteren om je doelgroep te bereiken. Deze staan in principe op zichzelf, maar kunnen tot (nog) grote(re) successen leiden als ze elkaar op de juiste manier opvolgen in de customer journey.
Er zijn veel verschillende manieren om te adverteren online. Elke manier past het beste bij een bepaalde fase in het koopproces van de doelgroep. Zo kun je branded content het beste inzetten om je potentiële koper eerst uitleg te geven over je product of dienst, en kun je een banner met een aanbieding juist goed gebruiken om het laatste zetje te geven tot een aankoop.
Touch - tell - sell
Deze verschillende fases worden ook wel de customer journey genoemd en kun je opdelen in drie hoofdfases: touch - tell - sell.
Touch: dit is de eerste kennismaking van de (brede) doelgroep met jouw merk.
Tell: dit is de fase waarin de doelgroep concreet op zoek is naar een product of dienst. Ze zijn zich aan het oriënteren. Dit is ook de fase waar jouw merk vergeleken wordt met andere merken.
Sell: dit is de fase waarin de doelgroep duidelijk heeft wat zij wil. De bezoeker is geïnteresseerd en wil overgaan tot actie. Hier vindt de uiteindelijke conversie plaats.
Als je deze fases elkaar op de juiste manier laat opvolgen, kun je spreken van een groot succes. Dit was het geval bij een online advertising campagne voor Shell. Het doel? Awareness voor Shell als werkgever en secundair het werven van nieuwe medewerkers.
Succescase Shell
Onderstaand de opzet van de campagne voor Shell per fase: