Zo vertaal je jouw missie naar marketingdoelen

Zo vertaal je jouw missie naar marketingdoelen


Maaike Daleman 7 feb. 2023

Een haalbaar doel geeft richting. Zonder doel ben je stuurloos. Zorg er daarom voor dat je goed weet waar je naartoe werkt. We onderscheiden vier niveaus waarop je over doelen nadenkt. Zo houd je tijdens de campagne bij waar je staat en waar het misschien wel beter moet. Of: hoe je het doel bereikt en alvast kunt dromen over de volgende stap. 

Zonder doel ben je stuurloos

Natuurlijk stel je een doel voor jouw campagne: dat klinkt heel logisch. Maar, het is een stap die velen ongemerkt overslaan. Dat is zonde, omdat je zonder doel alles wel een doelpunt kunt noemen. Hoe bepaal je wat jouw doel is als je niet weet waar je naartoe wilt?

Een geslaagde campagne heeft een duidelijk en meetbaar doel. Pas als je weet welke top je wilt bereiken kun je de route daar naartoe uitstippelen. Begin daarom altijd met het doel, om van daaruit terug te werken en te bepalen wat er nodig is om dat te bereiken.

Doelen op vier niveaus

Het doel simpelweg stellen is niet genoeg. Andersom kun je niet zomaar starten met de uitvoering, als je niet weet hoe de weg naar het doel precies loopt. Door de doelstellingen uit te werken in vier niveaus krijg je een beter beeld van wat er nodig is om de eerste stap te zetten. En om vervolgens op te klimmen naar de uiteindelijke missie die je nastreeft met jouw campagne.

Deze vier niveaus helpen je om aan de slag te gaan met jouw (marketing)doelstellingen:

  • Maak van jouw missie het hoogste doel
  • Knip dat doel op in subdoelen
  • Bepaal wat er nodig is om die subdoelen te behalen
  • Bedenk KPI’s bij jouw subdoelen

1. Maak van jouw missie het hoogste doel

Durf groot te dromen als het gaat om jouw uiteindelijke doel. Bedenk je welke opdracht je als bedrijf, merk of met jouw product hebt. Ga voor groots.

Ga uit van de missie die je hebt met jouw merk. Bedenk welke grote opdracht je te vervullen hebt. Ook als je weet dat je dit doel niet zomaar zal bereiken. Stel een hoger doel, waarmee je medewerkers motiveert. Zo zet je een stip op de horizon. Die geeft helder aan waar je met jouw campagne en de rest van de marketinginspanningen naartoe werkt. 

2. Knip je missie op in subdoelen

Het hogere doel hoop je na 5 jaar, na 10 jaar of misschien zelfs nog verder in de toekomst te bereiken. Als je het al bereikt. Dat is dus niet voldoende om blijvend aan de slag te gaan. Laat staan dat het iedereen blijft motiveren.

Knip het hogere doel op in subdoelen. Die maak je bewust kleiner, om ervoor te zorgen dat ze haalbaar worden. Bedenk je wat er nodig is om in ieder geval in de juiste richting te bewegen. 

Wat zijn de eerste stappen die je moet zetten om het uiteindelijke doel te gaan halen? Of makkelijker nog, hoe voorkom je dat je in de verkeerde richting beweegt? Maak het kleiner en makkelijker haalbaar, ook al wil je natuurlijk voor voldoende uitdaging zorgen.

De kleinere subdoelen zorgen ervoor dat je op de kortere termijn (na een maand, een kwartaal, een half jaar of een jaar) kunt meten of je in de juiste richting beweegt.

3. Bepaal hoe je je subdoelen gaat bereiken

Vervolgens maak je de subdoelen van je missie concreet. Dit doe je door na te denken over specifieke doelstellingen die daarbij passen. Je wilt met de campagne een stappen vooruit zetten. Bepaal in welke richting(en) en hoe groot die stappen vooruit moeten zijn.

Gebruik hiervoor meetbare doelstellingen, waaraan je steeds kunt zien of je snel genoeg vooruit beweegt. Denk aan:

  • Return on investment
  • Merkbekendheid
  • Merkvoorkeur
  • NPS-score
  • Marktaandeel
  • Omzet
  • Winst

Bepaal wat er voor jou belangrijk is, binnen de campagne waar je aan bouwt. Kies één of meerdere marketingdoelstellingen. En houd tijdens de campagne bij hoe je de stappen zet in de juiste richting. Of trek aan de bel op het moment dat je merkt dat het niet loopt zoals je had verwacht, bijvoorbeeld omdat het marktaandeel of de omzet achterblijft. Dat is een teken aan de wand. Je moet de campagne bijsturen of een andere aanpak kiezen om uiteindelijk de missie te bereiken.

Let op: houd ondertussen de missie van jouw merk in de gaten. Natuurlijk wil je de return on investment verhogen of de NPS-score verbeteren. Dat mag tegelijkertijd niet ten koste gaan van de missie die je hebt gesteld. Houd er rekening mee dat deze lagere niveaus zijn ondersteunend aan de uiteindelijke missie die je nastreeft.

4. Bedenk KPI’s bij jouw marketingdoelen

Maak de marketingdoelstellingen ten slotte specifiek meetbaar, door KPI’s op te stellen. De Key Performance Indicators geven je precies aan hoe je scoort met de campagne. Houd er rekening mee dat het indicatoren zijn en geen doelen op zich. Staar je er dus niet op blind, maar gebruik ze om na te gaan of je beweegt richting het doel dat je voor ogen hebt.

Dit zijn indicatoren die je kunt gebruiken:

  • Aantal pageviews op de website
  • Unieke bezoekers op de website
  • Terugkerende bezoekers
  • Nieuwsbriefinschrijvingen
  • Online conversies
  • Aantal verkopen
  • Aantal keer dat een video is afgespeeld
  • Volgers op Facebook, LinkedIn, Instagram, etc.
  • Kosten per lead

Maak je doel SMART

Alle doelen die je stelt, maak je zo concreet mogelijk. Bovendien wil je bijhouden of je inderdaad op weg bent naar de top. Maak jouw doelen daarom SMART. Een SMART-doel is Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Zorg dat jouw doelen aan die vijf voorwaarden voldoen. Dan lanceer je een campagne met een haalbaar doel. Bovendien kun bijhouden of je voldoende stappen zet, zodat je uiteindelijk de top bereikt die je voor jezelf hebt gesteld.

Blijf op de hoogte en mis niets

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste media en marketing trends. Ontvang waardevolle inzichten over jouw branche en doelgroep. Tot slot krijg je als eerste het laatste nieuws van DPG Media zoals introducties, relevante inhaakmomenten en speciale acties.

Meld je aan
Shutterstock 425107399 (1)
Maaike Daleman
Digital advertising expert

11 artikelen