Trusted Web Uitgelegd 602406317

Hoe werkt de techniek achter het Trusted Web?


Anne Bouwman 16 nov. 2022

Om het vertrouwen en de transparantie terug te brengen in het ‘open internet’ introduceerde DPG Media twee jaar geleden het Trusted Web. En mét succes. Met name de advertentietechnologie die ervoor zorgt dat het marketingbudget ook echt effectief wordt besteed en niet onnodig aan de strijkstok blijft hangen, maakt adverteren op het Trusted Web erg populair. In dit artikel leggen we uit hoe de techniek achter het Trusted Web werkt en gaan we dieper in op de verschillende programmatic inkoopvormen.

Trusted Web als alternatief van Google en Facebook

In het Trusted Web staat centraal dat consumenten zeer diverse hoogwaardige kwaliteitscontent in een privacyvriendelijke omgeving krijgen, die door gespecialiseerde professionals bij elkaar wordt gebracht. Adverteerders kunnen daarbij via onafhankelijke advertentietechnologie effectieve campagnes inkopen in een veilige omgeving. DPG Media werkt hierin samen met lokale uitgevers waaronder RTL en Talpa, titels als TVgids, Startpagina en Buienradar. Hierbij gaat het niet alleen om de onafhankelijke advertentietechnologie, sales en operations die beschikbaar worden gesteld aan de lokale uitgevers, maar ook om het feit dat die de privacy van de websitebezoekers respecteert. Het voordeel voor adverteerders is dat ze in tegenstelling tot Google en Facebook via het advertentienetwerk van DPG Media veel efficiënter kunnen werken en de gewenste schaal kunnen realiseren. Volgens het NOBO (Nederlands Online Bereiksonderzoek) bereikt het totale netwerk 84% van de Nederlanders.

Brand safe en brand suitable omgeving

Door de samenwerking met lokale partners biedt het Trusted Web adverteerders een brand safe en brand suitable omgeving om te adverteren. Daarnaast zorgen simpele, doeltreffende advertentieproducten in combinatie met first party data voor effectieve campagnes. Dit wordt gefaciliteerd door onze transparante, solide advertentietechnologie – met controle over zaken als prijzen, bidding-logica en prioriteitstellingen – met als resultaat dat het marketingbudget van adverteerders ook echt effectief besteed wordt en niet onnodig aan de strijkstok van tussenpartijen blijft hangen.

Verschillende inkoopvormen

Er zijn verschillende manieren om media op het Trusted Web in te kopen: managed en self served. Als je kiest voor de managed inkoopvorm kun je manueel inkopen en slim targeten op bepaalde titels, doelgroepen en/of een speciale periode. Dit kan fixed voor een dag kan zijn of voor een langere periode waarbij je de garantie krijgt op uitlevering en alle werkzaamheden voor je uit handen worden genomen. Kies je voor self service? Dat kan met DPG Direct dat gericht is op het mkb, of straks met DPG Demand, de Admanager die momenteel in een testfase is. Met beide platformen heb je de mogelijkheid om zelf alles in te boeken en kun je realtime de resultaten zien. De laatste en misschien wel de meest populaire inkoopvorm binnen het Trusted Web is uiteraard programmatic buying.

Op dit moment werkt het Trusted Web met de volgende standaard programmatic-inkoopvormen:

  • Open Market (OMP): het aankoop- en verkoopmodel waarbij DPG haar media-inventaris aan kopers aanbiedt via realtime veiling.
  • Private Market Places (PMP): via dit model selecteer je het doelpubliek uit een verzameling gekwalificeerde gebruikers, waarna wordt geboden op de impressies die bij je campagne passen. De uiteindelijke prijs van een impressie hangt evenwel af van de schommelingen in vraag en aanbod.
  • Programmatic Guaranteed (PG): via dit model kunnen kopers rechtstreeks in de inventaris van het Trusted Web, met vaste prijzen en een voorbehouden inventaris (waarbij de koper rechtstreeks de inventaris inkoopt).
Anne Bouwman
Programmatic advertising expert

3 artikelen