Shutterstock 1753872455

5 zaken die je moet weten over de cookieloze toekomst


5 zaken die je moet weten over de cookieloze toekomst

Tja, die cookie… die komt niet meer terug. Maar waarom gaat de cookie ook alweer weg? En wat krijgen we ervoor terug? Lees snel verder en ontdek hoe het ook alweer zit met de veelbesproken cookieless world.

Weet je nog toen het cookietijdperk begon? Het was eindelijk gedaan met gissen wie nou je advertentie écht had gezien. Je hoefde je niet meer af te vragen of je die specifieke doelgroep nu wel of niet bereikt had en met welke contactfrequentie. Gericht adverteren maakte zijn naam waar. 

Waarom nemen we dan toch afscheid van de cookie? En gaan werkelijk alle cookies de prullenbak in? Gericht adverteren, hoe gaan we dat dan invullen? We zetten alvast wat antwoorden op een rijtje.

1. Welke cookie is straks weg?

Even terug naar de basis, er bestaan verschillende soorten cookies. First party cookies zijn een functionele affaire tussen je browser en de website die je bezoekt. Omdat ze puur praktisch zijn, blijven deze cookies buiten schot. 

Van de third party cookie nemen we binnenkort dus wel afscheid.

2. Waarvoor dient een third party cookie?

Bijna elke webpagina heeft tegenwoordig beschikbare advertentieruimte, vaak in de vorm van bannerruimte of videomogelijkheden. Zodra jij een webpagina bezoekt, start er achter de schermen een razendsnelle veiling om die advertentieruimte in te vullen. Adverteerders bieden virtueel tegen elkaar op om hun advertentie aan jou te kunnen tonen. 

Zodra er een winnaar is (in fracties van een seconde), zet een third party ad server de ad van de hoogstbiedende adverteerder op de webpagina. En de ad server plaatst vervolgens een third party cookie in je browser. 

Via deze cookie kan de adverteerder jou over het hele internet blijven volgen en herkennen. Da’s handig, want zo kan hij zijn volgende advertenties afstemmen op de banners of video’s die je reeds zag van hem. Of zijn advertenties personaliseren.

Daarnaast kan hij het aantal advertenties dat hij je toont managen (‘frequency’) en nagaan na hoeveel vertoningen je op welke advertentie klikte (‘conversie’). Maar, deze functionaliteit via cookies vervalt dus binnenkort

3. Oké, bye bye cookies. And then what?

Ooit zag je 28 keer per dag die ene banner voorbijkomen. Of startte elk filmpje met dezelfde shampoo-preroll. Daar bracht de third party cookie dus verandering in. 

Zonder deze cookie wordt het wel héél moeilijk om de juiste doelgroep te bereiken op het open, wijde internet. Een vervelende zaak voor gebruikers én adverteerders. 

Jij als marketeer kan je websitebezoekers dus niet meer bereiken zodra ze weggeklikt hebben. Of surfers waarvan je weet dat ze interesse hebben in hun producten omdat ze gelijkaardige websites of artikels zagen (‘remarketing’ en ‘in-market targeting’).

Verder kan je ook niet langer volgen wie je advertenties te zien krijgt, en dus ook niet hoe vaak iemand jouw advertentie bekijkt (‘measurement’ en ‘frequency’). 

4. Waarom verdwijnen de cookies dan?

Internationale, vaak anonieme bedrijven die je zomaar overal online volgen? Dat vindt niemand echt leuk. Geen wonder dat bijna een kwart van alle internetgebruikers met een adblocker surft.

Overheidsinstanties grijpen daarom in en eisen een cookieloos internet dat de privacy van de internetgebruiker beter beschermt. 

Maar ook de techbedrijven vragen om een internet met privacy en zónder cookies. Apple en Google gaven zelf de aanzet om het huidige systeem van meting en third party cookie-advertenties te veranderen. 

Beide techgiganten pushen hun eigen internetbrowser (Safari en Chrome) als standaard voor het internetverkeer. In die onderlinge concurrentiestrijd is privacy een cruciale feature geworden. Dus, RIP cookie.

5. Wanneer gaat de third party cookie echt weg?

Op dit ogenblik heeft eigenlijk Google de sleutel in handen. Want enkel op Chrome werkt de third party cookie nog behoorlijk. Apple’s Safari en Mozilla Firefox blokkeren deze cookie al jaren. 

In een blogpost gaf Google aan dat ze nog even de tijd nemen om third party cookies uit te faseren. Voorlopig staat de einddatum op “medio 2023”. Dan zouden ze hun nieuwe Privacy Sandbox uitrollen en in die zandbak is dus geen plaats voor cookies.

Kortom, het duurt dus nog wel even. Maar verdwijnen doet de third party cookie sowieso. Daarom is het waardevol en interessant om nu al te kijken naar alternatieven en hier alvast mee aan de slag te gaan.

De alternatieven voor cookieless advertising beginnen gelukkig stilaan vorm te krijgen. Onderaan dit artikel zie je een paar alternatieven staan.

Marije van Asseldonk
Digital advertising en data expert

4 artikelen