Resultaten vakantie onderzoek
Een klein deel van de Nederlanders heeft de ‘grote’ vakantie voor dit jaar al geboekt, anderen wachten nog even met deze grote uitgave zodat ze nog verder kunnen sparen of bedenken waar ze eigenlijk heen willen. Maar hoe ziet het boekgedrag voor de vakantie er nu precies uit? Welke bronnen gebruiken we ter inspiratie en hoe oriënteren we ons? In het nieuwe vakantieonderzoek worden deze vragen beantwoord. Het onderzoek is in november 2022 uitgevoerd door Panel Inzicht onder 500 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar.
Hoge inflatie en energieprijzen invloed op boekgedrag
Hoewel de omgeving (bijvoorbeeld zon, zee, strand) en de bestemming ongeveer even belangrijk zijn gebleven bij de keuze van de ‘grote’ vakantie is te zien dat kosten juist steeds belangrijker worden. Gaf in december 2020 nog 45% van de Nederlanders aan dat kosten een belangrijke keuzecriterium is, is dit in november 2022 al opgelopen tot 51%. Twee derde van de ondervraagden is dan ook kritischer op de prijs van een vakantie. Door alle onzekerheid rondom de hoge inflatie en de hoge energieprijzen wacht een kwart van de Nederlanders zelfs met daadwerkelijk boeken voor de aankomende grote vakantie.