Shutterstock 1186885501

Handige inzichten voor jouw Kerstcampagne


Grow redactie 14 nov. 2023

Handige inzichten voor jouw Kerstcampagne

Terwijl de temperaturen dalen en de verwarming wordt opgestookt, komt de betoverende decembermaand steeds dichterbij. De eerste Britse kerstcommercials vol sneeuw, lichtjes en emotie worden alweer gespot door Adformatie. Wist je dat 44% van Nederland weleens iets koopt naar aanleiding van een advertentie die inhaakt op Kerst? Wij delen graag meer inzichten met je over deze feestdagen, zodat jij écht indruk kunt maken met jouw Kerstcampagne.

Onderzoeksopzet

DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom Kerst. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1000 respondenten tussen de 20-70 jaar. 

Ook benieuwd naar inzichten rondom Sinterklaas? Eerder deelden we in dit artikel een infographic met de belangrijkste inzichten uit het onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom het Sinterklaasfeest.

1. Verzorgingsproducten meest gekocht met Kerst

Verzorgingsproducten (54%) worden het meest gekocht voor Kerst, gevolgd door boeken, muziek en games (41%) en kleding en schoenen (38%). 

2. Meer dan de helft (55%) doet de aankopen zowel fysiek als online

Meer dan de helft (55%) doet kerstinkopen zowel in de winkel als online. De combinatie van deze twee lijkt steeds populairder te worden. In 2021 was dit nog 49%. Het percentage is het hoogst onder 35- tot 49-jarigen (61%). 

27% doet de aankopen alleen in fysieke winkels en 18%  shopt alleen online. 

Daarnaast geeft bijna tweederde van de respondenten aan de inkopen een aantal weken voor Kerst te doen en overlegt 40% van de respondenten eerst met hun gezinsleden over wat ze willen kopen. 

3. De reclamefolder, de winkel zelf en zoekmachines zijn belangrijkste oriëntatiebronnen voor Kerstinkopen

We sommen de meest gebruikte oriëntatiebronnen voor kerstinkopen hieronder voor je op. De online reclamefolder wordt vooral door 35- tot 49-jarigen gebruikt. 

4. Zorgen om prijsstijgingen van cadeaus

Bijna tweederde (64%) van de respondenten geeft aan zich zorgen te maken over de prijsstijgingen van cadeaus voor de feestmaand. Net zo’n groot percentage (64%) geeft aan in de periode voor Kerst een echte koopjesjager te zijn. In 2021 was dit nog 61%. 

Benieuwd naar meer inzichten uit dit onderzoek? Download hieronder de infographic.

Grow redactie

64 artikelen