(Online) reclamefolders meest gebruikt als oriëntatiebron voor Sinterklaas inkopen
Op 18 november 2023 komt de Sint aan in het land. Ruim de helft van de Nederlanders gaat dit jaar weer inkopen doen voor schoencadeautjes en pakjesavond. Wist je dat de (online) reclamefolder daarbij de meest gebruikte oriëntatiebron is? Ben je benieuwd naar meer inzichten over deze feestdag? We zetten de belangrijkste hieronder voor je op een rij.
Onderzoeksopzet
DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom Sinterklaas. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1000 respondenten tussen de 20-70 jaar.
1. Ruim de helft van de Nederlanders verwacht dit jaar inkopen te doen voor Sinterklaas en de meerderheid doet dit een aantal weken van tevoren
Gezinnen met jonge kinderen (0 tot 4 jaar) doen het vaakst inkopen voor Sinterklaas (77%). Ook het percentage onder gezinnen met kinderen tussen de 5 en 12 jaar is hoog, namelijk 73%. De meeste mensen doen de aankopen een aantal weken van tevoren. Mannen doen de aankopen voor Sinterklaas later dan vrouwen.