Shutterstock 1241911273

Is er een klik? Een onderzoek naar het klikgedrag van vrouwen


Marieke Wolthers 24 jan. 2022

Is er een klik? Een onderzoek naar het klikgedrag van vrouwen

Op welke onderwerpen klikken vrouwen graag? Een algemene vraag, maar het onderzoeken waard. Als je weet waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is, kun je als adverteerder je branded content campagne, of aanjaging hiervan, optimaliseren. Dit doe je door de content aan te laten sluiten op de interesses. 

Content en context gericht op vrouwen

Uit de ‘female data insights’* vanuit het DPG digitale netwerk blijkt dat de grootste groep vrouwen bij de digitale magazine merken aan het klikken zijn. Denk hierbij aan de merken: Libelle.nl, Margriet.nl, Flair.nl, Flow.nl en Nouveau.nl. Logisch, want deze merken en hun content en context zijn gericht op vrouwen. 

Wanneer je wil adverteren of jouw producten onder de aandacht wil brengen, is het dus slim hier aanwezig/ zichtbaar te zijn.

Inspiratie en vermaak 

Uit het klikgedrag bij de digitale magazine titels weten we dat vrouwen vooral geïnspireerd en vermaakt willen worden. Interessegebieden die hoog scoren zijn: human interest, beauty & mode en vooral met handige en leerzame tips over deze onderwerpen. 

Denk aan lijstjes met relevante tips voor jouw doelgroep en maak jouw product een onderdeel van de oplossing. 

Onderwerpen dicht bij huis zijn populair

En welke interesses staan in de top 5 van de vrouwelijke bezoekers?

  1. Lokale evenementen en activiteiten
  2. Koken en eten
  3. Gezonde levensstijl
  4. Gemeentelijk nieuws/aankondigingen
  5. Planten, bloemen, tuinieren

Opvallend is de nummer één: lokale evenementen en activiteiten. Je zou hier eerder een lifestyle onderwerp verwachten, maar die staan op de tweede en derde plek. Als we kijken naar de gehele top 5 zien we dat de lijst een combinatie is van lokale interesses gecombineerd met lifestyle gerelateerde onderwerpen. Onderwerpen die dus dicht bij huis zijn.  

Wanneer je je richt op een specifieke regio let dan goed op de uitvoering van je content. Uit onderzoek blijkt namelijk dat regionale kenmerken in reclame zeker van toegevoegde waarde kunnen zijn wanneer er relevantie is voor het geadverteerde product zelf. Zorg dus dat de link met regio relevant is en daarnaast ook afgestemd is op het juiste regioniveau (provincie versus stad/dorp). 

Lokaal, emotie en tips

Je kan concluderen dat vrouwen in alle leeftijdscategorieën het liefst klikken op content met een lokale strekking, die emotie bevat en eventueel tips om dingen beter te kunnen. Houd hier rekening mee als je een branded content campagne hebt die gericht is op vrouwen. Houd de boodschap dicht bij huis en dan is er zeker een klik.  

*bron: data uit eigen DPG Media onderzoek

Marieke Wolthers
Digital & print marketing, branded content expert

7 artikelen