In het digitale tijdperk zetten bedrijven massaal in op online marketing en e-commerce. Maar door de miljoenen websites en allerlei verschillende apps, social media en advertentiekanalen is het vaak moeilijk om te bepalen waar je zichtbaar moet zijn en hoe je je kunt onderscheiden van de rest. Alles draait om een goede eerste indruk, ook online. Opvallen in de digitale winkelstraat wordt steeds moeilijker, maar is zeker niet onmogelijk! Lees in dit artikel hoe je jouw online winkel aantrekkelijker maakt.
Scoren met een goede SEO-strategie
Als je wil opvallen in de digitale winkelstraat is de eerste stap: content maken waar jouw doelgroep naar op zoek is. Verbeter daarom jouw website door middel van de juiste zoekwoorden en -zinnen, zodat deze beter scoort in de zoekresultaten van zoekmachines.
Begin met een zoekwoordenonderzoek en kom precies te weten hoeveel de consument maandelijks zoekt op één bepaalde term in Google. 80% van de consumenten doet online onderzoek naar een product of merk voordat zij overgaat tot aankoop en dit begint vaak met het gebruik van een zoekmachine. Méér dan 30% klikt op het eerste resultaat, maar nog geen 10% klikt door naar de tweede pagina van de zoekresultaten. Door content te maken die aansluit op de zoekwoorden van je doelgroep word je zowel interessant voor Google als voor potentiële klanten. Je kunt daarom scoren met een goede SEO-strategie en opvallen bij je doelgroep.
Bezoekers verleiden op je website
(Potentiële) klanten leiden naar jouw website is één, maar daarna is het de uitdaging om deze bezoekers te verleiden tot aankoop. Zeker als je geen uniek product verkoopt of exclusieve verkooprechten hebt, is het belangrijk je te onderscheiden van de concurrentie. Consumenten doen uitgebreid onderzoek voordat ze overgaan tot online aankoop en kijken vooral naar gemak, prijs en service. Door op de volgende punten goed in te zetten kun je voorkeur creëren.
- Overzichtelijke homepage en slimme navigatie door de website
- Hoge paginasnelheid
- Productpagina’s met video’s, 360 graden fotografie en uitgebreide omschrijvingen
- Klantbeoordelingen om vertrouwen uit te stralen
- Uitstekende klantenservice, snelle levering en eenvoudig retourbeleid
Retargeting: blijf geïnteresseerden online raken
Je hoeft niet enkel op te vallen bij nieuwe klanten. Soms is het veel effectiever om bestaande leads online te blijven volgen. Wanneer een prospect op de website is geweest, kan het zo zijn dat er op dat moment geen tijd was om tot een aankoop te komen, of misschien wilde hij of zij nog even verder kijken. Door slim te retargeten kun je specifieke producten of merkvoordelen steeds opnieuw via andere advertentiekanalen weergeven. Door deze herhaling vergeten consumenten je niet en kunnen ze op een later moment alsnog overtuigd worden van een aankoop.