220510 Groep Telelefoon 348257693

Meer bezoekers op je website: 7 tips voor meer verkeer


Grow redactie 10 mei 2022

Meer bezoekers op je website: 7 tips voor meer verkeer

Je wilt meer bezoekers op je website: hoe pak je dat aan? Met meer online bezoekers op jouw website of in de webshop maak je de weg vrij voor meer bestellingen of aanvragen.

Met 7 praktische tips leggen we je uit hoe je meer bezoekers kunt genereren. Per tip leggen we precies uit wat je moet doen om het voor elkaar te krijgen. Zo kun jij meer bezoekers trekken en bouw je aan meer online succes.

7 tips om meer traffic te genereren naar jouw website

Benieuwd naar onze tips voor meer bezoekers in jouw webwinkel of op de site? Dit zijn 7 manieren om meer traffic te genereren naar jouw website:

  1. Doe onderzoek naar zoektermen en schrijf SEO-blogartikelen
  2. Versterk de online autoriteit
  3. Nodig gastbloggers uit
  4. Publiceer op online platformen en in online magazines
  5. Bouw aan een mailinglijst
  6. Neem video’s op over informatieve onderwerpen
  7. Optimaliseer op basis van bezoekersstatistieken

Tip 1: Doe onderzoek naar zoektermen en schrijf SEO-blogartikelen

Je kunt meer traffic genereren naar jouw website door in te zetten op zoekmachineoptimalisatie. In het Engels is dat Search Engine Optimization, afgekort tot SEO.

De optimalisatie bestaat uit een paar fasen:

  1. Brainstorm
    Begin met een brainstorm, om vast te stellen wat je online aanbiedt en waar potentiële klanten naar zoeken. Vraag bijvoorbeeld tijdens contactmomenten met de klant naar input. Je komt veel te weten op basis van vragen die klanten stellen. Zo krijg je inzicht in onduidelijkheden of pijnpunten waar je aandacht aan kunt besteden in je communicatie.
  2. Zoekwoordenonderzoek
    Laat een zoekwoordenonderzoek uitvoeren op basis van die brainstorm. Stel vast waar die potentiële klanten specifiek naar zoeken, rondom de onderwerpen die je hebt vastgesteld.
  3. Clustering en contentplan
    Bepaal welke zoektermen een eigen pagina moeten krijgen, hoe lang die pagina’s moeten zijn en naar welke andere pagina’s die intern moeten linken. Creëer clusters van zoektermen, om daar teksten voor te (laten) schrijven.
  4. SEO-teksten (laten) schrijven
    Laat SEO-teksten schrijven voor de clusters van zoektermen. Ga uit van informatieve teksten die zoveel mogelijk waarde toevoegen voor de bezoekers. Gebruik interne links om bezoekers door te laten klikken naar de commerciële pagina’s. 

Dus wil je aan de slag met SEO om meer bezoekers op je website te ontvangen? Dan zijn dit de belangrijke stappen om te nemen:

  • Doe zoekwoordenonderzoek
  • Schrijf SEO-blogartikelen

Tip 2: Versterk de online autoriteit

Sterke SEO-teksten komen het best tot hun recht op een website met voldoende online autoriteit. De autoriteitsscore geeft aan hoeveel waarde Google en andere zoekmachines hechten aan de website of webshop.

Zoekmachines verwijzen gebruikers graag naar pagina’s met veel online autoriteit. Dus werk jij aan meer online bezoekers? Zorg er dan voor dat je de online waarde van de website verbetert. Die waarde bouw je op met links vanaf andere websites of webshops, naar die van jou.

Genereer meer traffic naar de webshop of website door onderzoek te doen naar andere pagina’s die open staan voor een linksamenwerking. Neem contact op met website-eigenaren en vraag ze om een link te plaatsen naar jouw website of webshop. Bied in ruil een link terug aan.

Tip: of schakel een onlinemarketingbureau in, gespecialiseerd in linkbuilding of online autoriteit.

Tip: andere websites hebben vaak behoefte aan unieke content. Schrijf artikelen over informatieve onderwerpen, waarin je een link opneemt naar jouw website of webshop. Je ruilt de unieke content dan voor een waardevolle link.

Je kunt de online autoriteit versterken met deze twee stappen:

  • Onderzoek potentiële linkpartners
  • Schrijf artikelen voor externe blogs en pagina’s

Tip 3: Nodig gastbloggers uit

Andersom wil je bij jou op de website of in de webshop zoveel mogelijk waarde voor bezoekers creëren. Dat doe je met content die je zelf publiceert, al kun je daar ook anderen voor vragen.

Stel vast wie binnen jouw branche gelden als invloedrijk. Benader die professionals, experts en specialisten. Vraag hen om een gastblog te schrijven of bouw eerst een warme(re) relatie op. Organiseer bijvoorbeeld een (online) evenement, om hen beter te leren kennen.

Bied gastbloggers de vrijheid om te schrijven over een onderwerp dat voor hen belangrijk is. Met een gastblog bij jou op de website creëer je waardevolle content op jouw eigen kanaal. Dat is voor meer bezoekers een reden om jouw website of webshop regelmatig te bezoeken.

Zet deze stappen om gastbloggers uit te nodigen en unieke content te creëren:

  • Organiseer een evenement
  • Vraag deelnemers te bloggen

Tip 4: Publiceer op online platformen en in online magazines

Je kunt meer bezoekers genereren voor jouw webwinkel of website door andere kanalen te zoeken die al een groter bereik hebben. Richt je bijvoorbeeld op online platformen en online magazines. Met een (betaald) artikel op die websites bereik je een breder publiek.

Schrijf informatieve of visionaire content. Leg uit hoe vernieuwende concepten werken of hoe je de markt ziet ontwikkelen. Deel informatie waar experts binnen de branche behoefte aan hebben. Op die manier breng je jouw website of webshop onder de aandacht én presenteer je jezelf als autoriteit binnen het vakgebied. 

Trek meer bezoekers naar je website met deze twee stappen:

  • Onderzoek potentiële platformen en magazines
  • Publiceer informatieve of visionaire content

Tip 5: Bouw aan een mailinglijst

Verleid bezoekers bij jou op de site om in te schrijven voor een mailinglijst. Je kunt ze dan opnieuw benaderen, om ze later nog eens terug te laten keren. Op die manier trek je blijvend meer online bezoekers, omdat je een steeds grotere groep volgers aan je bindt.

Bied bezoekers voldoende waarde in ruil voor hun inschrijving op jouw mailinglijst. Schrijf bijvoorbeeld een whitepaper of maak een andere weggever. Gebruik een e-book, ontwerp een waardevolle infographic of deel een rapport van veel waarde. Vraag bezoekers om hun e-mailadres achter te laten, waarna ze de weggever gratis kunnen downloaden.

Met deze twee stappen kun je blijvend meer bezoekers genereren:

  • Schrijf een whitepaper of andere weggever
  • Verzamel e-mailadressen voor downloads

Tip 6: Neem video’s of podcasts op over informatieve onderwerpen

Denk bovendien na over zoveel mogelijk vormen van content. Niet iedere bezoeker is een lezer, sommigen willen liever kijken of luisteren. Maak daarom een plan voor video’s of podcasts. Het zijn andere vormen van content, waarmee je de aandacht kunt trekken. Dat is een eerste stap naar meer bezoekers voor de webwinkel of de website.

Begin met het analyseren van klantvragen. Vraag bijvoorbeeld de klantenservice naar vragen die klanten stellen of naar suggesties die zij doen. Dat zijn de onderwerpen die bij hen spelen, dus waar je content over kunt creëren. Op die manier beantwoord je klantvragen én creëer je content die waarschijnlijk een bredere doelgroep aan zal spreken.

Tip: gebruik de content die je creëert ook weer voor diezelfde klantenservice. Laat medewerkers verwijzen naar de video’s of podcasts, als andere klanten vergelijkbare vragen stellen.

Publiceer video’s en podcasts over de vragen die bij potentiële klanten spelen. Nodig eventueel externe experts en specialisten uit, om hun visie en ideeën te delen. Zorg voor informatieve content, die een zo min mogelijk commerciële boodschap heeft. Op die manier is het voor meer bezoekers van toegevoegde waarde, die vervolgens jouw website of webshop zullen bezoeken.

Met deze twee stappen genereer je meer traffic naar jouw website:

  • Analyseer klantvragen en eventuele suggesties
  • Publiceer video’s en podcasts over wat klanten willen weten

Tip 7: Optimaliseer op basis van bezoekersstatistieken

Ten slotte kun je meer bezoekers op je website verwelkomen door goed te kijken naar de huidige bezoekersstatistieken. Kijk goed naar de pagina’s die op dit moment goed presteren. En naar de pagina’s die minder presteren. Je kunt de beide pagina’s optimaliseren, om daar zoveel mogelijk waarde uit te halen.

Tip: gebruik een gratis tool zoals Google Analytics. Of ga een stap verder en maak bijvoorbeeld heatmaps om na te gaan waar bezoekers wel en niet op klikken.

Analyseer de pagina’s die niet goed scoren, bijvoorbeeld omdat ze een hoge bouncerate hebben. Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat de pagina aanklikt en meteen weer wegklikt. Zij ervaren niet de waarde of informatie die ze verwachten. Verbeter de pagina’s waar dit gebeurt. Voeg meer waarde toe, verbeter het ontwerp of laat betere teksten schrijven.

Optimaliseer de pagina’s die al wel goed scoren. Zorg ervoor dat je doorverwijst naar de commerciële pagina’s op jouw website of in de webshop. Gebruik de opbouw van deze sterke pagina’s bovendien om de zwakkere pagina’s te optimaliseren, zodat ook die beter zullen scoren en meer bezoekers en traffic gaan genereren.

Met deze twee stappen trek je meer bezoekers naar jouw website of webshop:

  • Analyseer paginabezoeken en bounceratings
  • Verbeter pagina’s die goed en slecht presteren

Van bezoekers naar bestellingen

Zodra je meer bezoekers op de website of in de webshop ontvangt is het belangrijk om die traffic om te zetten in bestellingen of aanvragen. Zorg ervoor dat je de extra bezoekers en traffic aanbiedt waar zij naar op zoek zijn. Verwerk jouw commerciële boodschap en verwijs naar de producten of diensten die je aanbiedt.

Houd goed in de gaten of de extra bezoekers zich daadwerkelijk vertalen in meer omzet. Die extra omzet zorgt er uiteindelijk voor dat je alle investeringen in extra bezoekers en traffic op de website of in de webshop dubbel en dwars terugverdient.

Grow redactie

24 artikelen