Black Friday is hét koopmoment in het jaar voor consumenten, dus zorg dat je goed bent voorbereid. Wij leggen je uit hoe je in het MKB of met een webshop de juiste acties organiseert, wanneer je het best begint met jouw communicatie en welke marketingmiddelen je inzet. Met de juiste aanpak is het namelijk hét moment waarop jij nieuwe klanten wint, die zowel tijdens Black Friday als daarna bij jou kopen.
Wat is Black Friday?
Black Friday is komen overwaaien uit de Verenigde Staten, waar consumenten in de rij staan en zich naar binnen worstelen om de beste deals te scoren. In Nederland kennen we de koopwoede niet in die mate, maar ook hier profiteren webshops en het MKB van kooplustige consumenten.
Ondanks dat Black Friday in 2022 plaatsvindt op 25 november organiseren veel (web)winkels een heel weekend of zelfs een hele week met aanbiedingen. Het lijkt dit jaar extra kansrijk om op te vallen met aanbiedingen, omdat volgens brancheorganisatie INretail veel grote ketens aangeven voorzichtiger te willen zijn met te veel kortingen.
Stappenplan Black Friday: 5 stappen
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat doe je met ons stappenplan. We leggen je in 5 stappen uit hoe je de juiste actie organiseert, wanneer je begint met jouw communicatie en welke marketingmiddelen je het best kunt inzetten.
1. Begin op tijd: bereid jezelf én je klanten voor
Als je nog niet was begonnen, is dit hét moment om te starten. Veel consumenten oriënteren zich namelijk al in de weken vóór Black Friday op de mogelijke aanbiedingen waar zij naar op zoek zijn. Dat geldt vooral voor televisies en andere elektronica, waarvan de prijzen zich online relatief makkelijk laten vergelijken.
Als je nu alvast de kortingen en deals uitwerkt kun je die promoten via jouw eigen kanalen of in de webshop. Gebruik een nieuwsbrief of richt alvast een speciale Black Friday-pagina in. Geïnteresseerde consumenten kun je eventueel retargeten op Black Friday zelf. Je gebruikt dan social media, Xtra Social en e-mails om de aanbiedingen opnieuw bij ze onder de aandacht te brengen (als ze nog niet hebben gekocht).
2. Bedenk acties die bij jouw winkel of bedrijf passen
Black Friday associeer je misschien met hoge kortingen. Vooral de grote ketens stunten vaak met tientallen procenten korting. Daar kun je met jouw webshop of in het MKB misschien waarschijnlijk niet tegenop. Dat hoeft ook niet, omdat je ook andere Black Friday-acties kunt organiseren:
- Zet in op Instagram Shops. Ondanks de enorme populariteit onder consumenten en de daardoor hoge conversiepercentages wordt Instagram Shops nog relatief weinig gebruikt. De functie werd in 2020 gelanceerd en biedt de mogelijkheid om vanuit de Instagram-feed jouw producten te verkopen. Creëer een Black Friday-campagne of -aanbieding, die bijvoorbeeld niet in de webshop te vinden is. Zo trek je de aandacht én stuur je aan op meer verkoop.
- Bied klanten korting in jouw e-mailnieuwsbrief. Een vergelijkbare aanpak kun je gebruiken voor jouw e-mailnieuwsbrief. Beloon consumenten die zich hebben geabonneerd met een exclusieve deal, die geldt tijdens Black Friday. Bied bijvoorbeeld 10% korting op een aankoop naar keuze, of zet bepaalde producten hiermee extra in het zonnetje.
Tip: promoot deze actie voorafgaand aan Black Friday alvast, om meer consumenten te motiveren om zich te abonneren op jouw nieuwsbrief. Dan kun je na de actieperiode rekenen op extra abonnees, die je dus makkelijker kunt bereiken met nieuw aanbod.
- Maak (retour)zendingen tijdelijk gratis. Denk breder dan kortingen alleen, bijvoorbeeld door de verzending (en retouren) tijdelijk gratis te maken. Dat verlaagt de drempel voor nieuwe klanten om bij je te bestellen, als je een webshop hebt. Of verruim de retourperiode voor klanten in de winkel, zodat ze minder onzekerheid ervaren als ze een voor hen nieuw product bij je kopen.
- Creëer een gift-guide. Veel consumenten doen tijdens Black Friday inkopen voor de feestdagen (Sinterklaas, kerst, oud & nieuw). Maak het hen makkelijk met een gift-guide. Inspireer met leuke cadeaus voor de kinderen, voor ouders, voor vrienden en voor familie. Of creëer zelfs specifieke categorieën met cadeaus in bepaalde prijs-ranges. Dat geeft wel zo makkelijk cadeau.
3. Organiseer een complete Black Friday-week
We kennen in Nederland, anders dan in de Verenigde Staten, niet zo’n sterke focus op de vrijdag van Black Friday zelf. En dat is misschien maar goed ook, omdat je daardoor uitgebreider de tijd kunt nemen voor jouw acties en campagnes.
Denk alvast na over een complete week (of in ieder geval een weekend) en hoe je die wilt inzetten. Wissel de aanbiedingen af, om meerdere dagen lang de aandacht te trekken. Je voorkomt daarmee dat het klanten misschien net niet uitkomt om op die ene dag naar jouw winkel of naar de webshop te komen.
4. Combineer meerdere marketingkanalen
Jouw Black Friday-actie in het MKB op basis van ons stappenplan is het meest succesvol als je meerdere kanalen combineert. Gebruik bijvoorbeeld:
- Een specifieke landingspagina met de deal(s). Richt een landingspagina op de website of binnen de webshop in, speciaal voor Black Friday. Pas de vormgeving erop aan en toon de kortingen, presenteer de andere acties die je organiseert en zorg dat je hiermee de aandacht trekt. Lanceer de pagina alvast voor Black Friday, om consumenten alvast te laten zien wat eraan komt.
- Jouw e-mailnieuwsbrief. Gebruik jouw e-mailnieuwsbrief om de landingspagina en de deals onder de aandacht te brengen. Promoot de actie bij jouw vaste klantenkring. Of probeer met de landingspagina alvast extra abonnees te verzamelen, die je na de actieperiode behoudt om vaker nieuwsbrieven aan te versturen.
- Advertenties op Instagram en Facebook. Adverteer met jouw producten op bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Dankzij Instagram Shops en Facebook Shops creëer je eenvoudig extra verkoopkanalen. Vergeet natuurlijk niet de juiste hashtags toe te voegen, zoals #blackfriday, #blackfriday2022, #korting en bijvoorbeeld #cybermonday.
- Aanbiedingen in jouw Google-bedrijfsprofiel. Jouw Google-bedrijfsprofiel bevat alle belangrijke informatie over jouw bedrijf. Wist je dat er ook ruimte is voor tijdelijke acties en andere promoties die je onder de aandacht wilt brengen? Zorg ervoor dat je jouw profiel verrijkt met de aanbiedingen, acties of promoties. Consumenten die in Google zoeken naar jouw bedrijf of webshop krijgen de Black Friday-deals dan meteen te zien.
- Promoties in gedrukte media. Vul de online en digitale kanalen aan met promoties in gedrukte media, bijvoorbeeld in lokale of regionale dagbladen. Breng jouw actie of campagne zo breed mogelijk onder de aandacht, bij een specifieke doelgroep die zoekt naar deals in de eigen omgeving. Je hoeft het niet op te nemen tegen de landelijke spelers, bijvoorbeeld als je vooral klanten hebt uit de regio. Ook online heb je de mogelijkheid om regionaal te targeten.
5. Vergeet Cyber Monday niet
Ons stappenplan voor het MKB voor Black Friday is ten slotte niet compleet zonder even stil te staan bij Cyber Monday. Het is de maandag die volgt op de actie-vrijdag.
Tijdens Cyber Monday staan de online deals centraal. Die deals zijn er ook op Black Friday, waardoor veel winkeliers de maandag die daarop volgt vergeten. Dat is zonde, omdat er altijd consumenten zijn die achter het net hebben gevist. Zij zijn extra gemotiveerd om alsnog hun slag te slaan. Dat betekent dat je zelfs met minder korting of een iets minder goede actie waarschijnlijk nog veel succes zal hebben. Er is minder aandacht voor, consumenten willen hun slag slaan en je hebt de kans om dat wat je nog niet hebt verkocht nogmaals te promoten. Plan nu alvast de inzet voor Cyber Monday, als ideale opvolging van Black Friday op de vrijdag ervoor.
Tip: zoek je naar meer inspiratie voor Black Friday? Ook vorig jaar deelden we een paar praktische tips om op te vallen tijdens Black Friday.
Aan de slag met Black Friday
Wil jij met jouw webshop of in het MKB dit jaar optimaal scoren tijdens Black Friday? Met onze tips weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet:
- Begin op tijd met voorbereiden.
- Organiseer een unieke actie die bij jouw bedrijf past.
- Maak van Black Friday een heel weekend of complete week.
- Trek de aandacht met zoveel mogelijk marketingkanalen.
- Gebruik Cyber Monday voor extra omzet bij meer nieuwe klanten.