Dit hebben we geleerd van 1 jaar Seamless ads
Binnen digital advertising is innovatie cruciaal om goede resultaten te blijven leveren voor adverteerders. Seamless ads, innovatieve advertentieformaten die veel beter binnen het platform passen, hebben dat duidelijk geïllustreerd. Een jaar na de lancering op het DPG Media Netwerk concluderen we dat de verwachtingen ruimschoots zijn overtroffen: zowel de performance voor adverteerders als de gebruikerservaring voor de lezers is sterk verbeterd. We blikken graag terug!
De opkomst van DPG Media’s Seamless ads: een belofte ingelost
DPG Media beloofde bij de introductie van Seamless ads een betere campagne performance voor adverteerders én een verbeterde gebruikservaring voor gebruikers van de verschillende DPG Media titels. Al binnen de eerste maanden maakten de formaten die beloften waar: de formaten leveren daadwerkelijk goede campagneresultaten op en uit gebruikerstesten blijkt dat lezers deze nieuwe advertentieformaten minder storend en rustiger vinden.
Seamless ads leveren aantoonbaar betere resultaten
Een groot aantal adverteerders heeft de formaten getest ten opzichte van meer traditionele formaten. Het oordeel was duidelijk: Seamless ads kwamen als winnaar uit de bus.
De cijfers spreken voor zich:
De gemiddelde CTR van de Seamless ads is tot wel 5 keer hoger dan bij de inzet van traditionele IAB formaten. Ten aanzien van merkbekendheid is er gemiddeld een uplift van 10% gemeten.
Er zijn verschillende redenen te geven voor deze verbeteringen;
- Doordat Seamless ads native in de apps en websites zijn gebouwd is de gemiddelde laadtijd van een uiting teruggebracht tot maximaal 0,5 seconden.Dit in vergelijking met de inlaadtijd van IAB banners die varieert tussen de 2,5 tot 5 seconden. Dit heeft een groot positief effect op belangrijke campagne metrics als viewability en CTR.
- Daarnaast zorgt het herkenbare design van de uiting - met in de header altijd de naam van de adverteerder en logo - voor een hoge attentiewaarde die bijdraagt aan de groei in merkherkenning en merkbekendheid.
De kracht van de Seamless Carousel
Seamless ads, en met name de Seamless carousel, zijn in korte tijd uitgegroeid tot de populairste advertentieformaten bij DPG Media. Bij de Seamless carousel is het mogelijk meerdere afbeeldingen in één advertentie te plaatsen, wat adverteerders veel creatieve mogelijkheden biedt. Hierdoor kan in dit formaat een compleet verhaal verteld worden door er verschillende afbeeldingen in te plaatsen of verschillende producten naast elkaar uit te lichten. Ook gebruikers waarderen het formaat, met een gemiddeld interactieratio (aantal gebruikers dat scrollt in de uiting) van 4% kunnen we zeggen dat het goed gebruikt wordt.