Maaikedriessen Millenial Dutch Interior House Green Sofa 917Cfd88 9486 4Bdd B49b Eda6d6719219

6 tips om als woonmerk op te vallen


Grow redactie 6 sep. 2023

6 tips om als woonmerk op te vallen

Wonen en interieur zijn hot topics. Uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst 94% van de 18 tot 65-jarigen hierin is geïnteresseerd, of er op de een of andere manier mee bezig is. Met de Oktober Woonmaand voor de deur, strijden talloze merken om de aandacht van woonliefhebbers die op zoek zijn naar de perfecte inrichting van hun huis. Hoe kunnen woonmerken opvallen bij deze veeleisende consumenten en welke kansen kunnen ze benutten om hun marktpositie te versterken? Ze moeten niet alleen de aandacht van consumenten zien te trekken, maar ook inspelen op de verschillende behoeften en zorgen van klanten. In dit artikel bespreken we 6 tips om als woonmerk op te vallen.

Budgettips voor klanten met gebrek aan geld

Voor veel consumenten is het budget een bepalende factor bij het inrichten van hun huis. Gebrek aan geld wordt steeds vaker genoemd als probleem bij het kopen van woonaccessoires en meubels. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 39% van de mensen tegen te hoge prijzen aanloopt als het gaat om woninginrichting. Woonmerken kunnen hierop inspelen door consumenten te helpen met tips om te besparen op hun interieuraankopen. Door campagnes in te richten met woontips voor een klein budget kunnen ze klanten met beperkte financiële middelen aanspreken. Daarnaast zijn er andere mogelijkheden zoals aanbiedingen en stuntprijzen, maar ook het bieden van flexibele betalingsmogelijkheden zoals financieringsplannen of huurkoop. 

Helpen met de indeling van de ruimte

De indeling van een ruimte kan een puzzel zijn voor veel consumenten. Woonmerken kunnen hun klanten ondersteunen door inspirerende ideeën te delen over ruimte-optimalisatie. Het aanbieden van modulaire meubelstukken die kunnen worden aangepast aan verschillende ruimte-indelingen zijn vaak al onderdeel van de collectie. Daarnaast zie je steeds meer meubel- en badkamerzaken die consumenten helpen met inrichten door het gebruik van online 3D-tools. Deze visualisatie van hun eigen woonruimte is voor veel consumenten een handige oplossing. Ze kunnen eenvoudig de formaten van hun ruimte invullen in de planningstool om zo de producten van de winkel direct te plaatsen in hun eigen omgeving. Daarna kunnen dezelfde producten met één klik op de knop worden besteld.

Helpen met klussen

Veel consumenten houden van doe-het-zelven, maar missen soms de vaardigheden of het vertrouwen om aan grote projecten te beginnen. Woonmerken kunnen complete kluspakketten aanbieden met alle benodigde materialen en instructies, of workshops en tutorials organiseren om klanten te helpen bij het aanpakken van doe-het-zelfprojecten. Een mooi voorbeeld is BOSCH (gereedschap) met een apart DIY-platform waarop verschillende projecten stap voor stap worden beschreven. Bij Hornbach kun je zelfs je klus laten uitvoeren door hun ‘montageservice’, waarbij je professionals kunt inhuren om kluswerkzaamheden (groot of klein) voor je uit te voeren. 

Het aanbieden van (gratis) kleuradvies

Het kiezen van de juiste kleuren voor een interieur kan overweldigend zijn. Woonmerken kunnen hierbij assisteren door kleurenkaarten of samples, digitale tools voor kleuranalyse, en door advies van experts aan te bieden. Het creëren van kleurenthema's binnen hun productlijnen kan consumenten ook helpen bij het samenstellen van een goed op elkaar afgestemde wooninrichting. In verf zijn merken en winkels hier al vaak erg ver mee, maar ook andere woonmerken en interieuraanbieders kunnen er een start mee maken.

Stylingadvies voor klanten met gebrek aan Inspiratie

Soms hebben consumenten gewoon wat inspiratie nodig om aan de slag te gaan met hun interieurprojecten. Woonmerken kunnen een constante stroom van inspirerende content delen op hun eigen kanalen en daarnaast samenwerken met interieurontwerpers en magazines om unieke ideeën te presenteren. Sommige woonmerken brengen eigen magazines of brochures uit. Het delen van content van de eindgebruiker is een slimme zet die nog niet vaak wordt ingezet. Deel ter inspiratie de interieurs en het eindresultaat van echte klanten. Dit werkt inspirerend voor nieuwe klanten en tegelijkertijd als een goede review voor je producten. Het aanbieden van online stylingadvies of een afspraak boeken met een expert in de winkel is ook een mogelijkheid om potentiële klanten voor je te winnen.

Moeite met opruimen

Een opgeruimde leefomgeving is de basis van een rustig en georganiseerd leven. Toch heeft bijna een kwart van de mensen moeite met opruimen. Een kans voor woonmerken die praktische opbergoplossingen aanbieden zoals modulaire kastsystemen, slimme indelers en opbergmeubels of multifunctionele meubelstukken. Daarnaast kunnen ze tips delen voor effectief opruimen en organiseren, waarmee rondslingerend speelgoed of gereedschap en rommellades in de keuken verleden tijd zijn. 

Bied oplossingen

In een competitieve markt is het cruciaal voor woonmerken om naast het aanbieden van kwalitatieve producten, ook oplossingen te bieden voor de specifieke uitdagingen waarmee consumenten te maken hebben. Met bovenstaande tips kunnen woonmerken opvallen bij de consument en een sterke voorkeurspositie verwerven in de interieurmarkt. Het komt uiteindelijk neer op het begrijpen wat de doelgroep nodig heeft en creatieve oplossingen bieden die hun leven en hun huizen verbeteren.


Bronnen: hornbach, bosch, grow

 

 

Grow redactie

58 artikelen