Shutterstock 289833011

Met deze onmisbare tips verhoog je de open rate van jouw branded content


Met deze onmisbare tips verhoog je de open rate van jouw branded content

Leuk! Je hebt dit artikel geopend: voor een groot deel het resultaat van bovenstaande kop. Want veelal zorgt de kop (samen met de afbeelding) ervoor of je getriggerd bent om een artikel wel of niet te lezen. Onmisbaar voor een succesvolle branded content-campagne.

Josefien Zwetsloot (onze branded content expert) geeft vijf tips die essentieel zijn voor het maken van zo’n triggerende kop. 

Tip 1: Wees concreet

Als je in het artikel puntsgewijs dingen noemt, dan werkt het goed om dit in de kop al concreet te maken. Zo laat je zien dat er specifiek een aantal tips, feiten/fabels, voordelen of bijvoorbeeld mogelijkheden worden behandeld. Kies hierbij het liefst voor een oneven aantal. Oneven aantallen komen namelijk eerlijker over. Ga maar na: 10 voordelen lijkt gefabriceerd. Het is wel heel toevallig als iets exact 10 voordelen heeft. Maar 7 voordelen voelt specifiek; want waarom zou er anders zo’n raar getal genoemd worden?

Tip 2: Geef niet alles weg

Om te triggeren tot lezen is het belangrijk om de kop spannend te houden. Roep vragen op bij de lezer waar je in het artikel antwoord op geeft. Met bijvoorbeeld de kop ‘Lokale friettent wordt op ludieke wijze landelijk bekend’ vraag je je af welke friettent dat is en wat die ‘ludieke wijze’ inhoudt. Dit zorgt ervoor dat je het artikel wilt lezen.

Tip 3: Gebruik bijvoeglijke naamwoorden

Met bijvoeglijke naamwoorden kun je een kop kracht bij zetten. Denk aan ‘de lekkerste gerechten’, ‘de ultieme vakantietip’ of ‘de populairste series’. Gebruik er alleen niet te veel en overdrijf niet, want dan verliest een kop zijn geloofwaardigheid. 

Tip 4: Speel in op de actualiteit

Gaat een artikel specifiek over deze zomer, de aankomende verkiezingen of een wetswijziging die eraan komt? Vermeld dit dan in de kop. Dit verhoogt de urgentie om het artikel nú te lezen en dit niet uit te stellen.

Tip 5: Houd het kort en krachtig

De kop is bij uitstek de plek om kort en krachtig te communiceren. In één oogopslag moet de lezer getriggerd worden om het artikel te lezen. Vermijd dus bijzinnen, lange, ingewikkelde woorden en overbodige woorden en leestekens. Dus niet: ‘Meer stappen zetten in 24 uur? Dit zou je hiervoor kunnen toepassen’, maar: ‘Zo zet je gemakkelijk meer stappen op een dag’. 

Wij helpen je graag!

DPG Media kan je helpen bij het bedenken van pakkende koppen of bestaande koppen beter maken. Ook kunnen ze verschillende koppen voor je testen en zien welke het beste werkt onder jouw doelgroep. Benieuwd naar alle mogelijkheden? Neem dan contact op met onze specialisten via dit contactformulier.

Josefien Zwetsloot
Digital marketing en branded content expert

6 artikelen