220525 Conversiegericht Vrouw Laptop 325903265

Conversiegericht schrijven voor branded content


Conversiegericht schrijven voor branded content: hoe doe je dat?

‘Kijken, kijken, niet kopen.’ Wij Nederlanders staan erom bekend om veel te oriënteren, maar minder snel tot een aankoop over te gaan. Toch is dat vaak wel het doel bij online advertising. Ook bij branded content, dat vooral bijdraagt aan merkverdieping, maar regelmatig ook conversie als (secundaire) doelstelling heeft. Daarom deze tips om in een tekst de consument te verleiden om wél in actie te komen.

Zo’n actie online beperkt zich niet enkel tot kopen. Aanmelden voor de nieuwsbrief, verder lezen op de eigen website of contactgegevens achterlaten zijn enkele voorbeelden van conversie. Wil je (meer) conversie? Adverteer dan met een conversiegerichte branded content-tekst op het juiste platform onder jouw doelgroep. Deze 5 tips helpen je bij het schrijven van zo’n branded content-tekst.

Tip 1: Trek de aandacht

Online worden we continu blootgesteld aan teksten in alle soorten en maten. Daar moet jij met jouw content tussen opvallen. Dit kun je doen met een pakkende kop. Om tot (meer) conversie te leiden, is het wel belangrijk om hiermee meteen de juiste doelgroep aan te spreken – anders is het zonde van je inzet. Enkele voorbeelden: ‘Interieurstylist Roos: ‘Om deze 5 keukentrends kan je in 2022 niet heen’ getarget op huizenbezitters, ‘7 feiten en fabels over zonnepanelen’ getarget op mensen met hoge interesse in duurzaamheid of ‘4 tips voor een gezonde, snelle lunch’ gericht op een brede doelgroep.

Tip 2: Denk vanuit je doelgroep

Om tot een goede conversiegerichte branded content-tekst te komen, is het belangrijk om je doelgroep door en door te kennen. Wat houdt ze bezig? Waar liggen hun interesses? Tegen welke problemen lopen ze aan? Schets actief een herkenbare situatie en bied de oplossing of tips. Op deze manier worden consumenten meer getriggerd om tot conversie over te gaan dan door een promotiepraatje over je product(en) of dienst(en).

Tip 3: Gebruik een duidelijke CTA

Veel Nederlanders scannen online teksten in plaats van dat ze deze van A tot Z lezen. Ga zelf maar na: hoe vaak bekijk je (eerst) enkel de afbeelding, kop en tussenkoppen van een online artikel? Deze moeten de lezer dus boeien. Maar specifiek voor conversiegerichte teksten is er nog een ding erg belangrijk: de call-to-action (CTA). Omdat deze vaak onderstreept, dikgedrukt of cursief staat, valt hij ook (meer) op.

Zorg er dus voor dat in dit deel van de tekst in één oogopslag duidelijk wordt waarom de consument tot conversie over moet gaan. Maak dit specifiek en werk met triggerende woorden, zoals ‘Bestel nu hier een matras met 20 procent korting’ of ‘Boek hier je zomervakantie voor 1 oktober en krijg 100 euro korting’.

Tip 4: Maak gebruik van bewijsvoering

Is je product vaak gekocht? Is-ie beoordeeld en zijn de resultaten goed? Hebben anderen hun (positieve) ervaring gedeeld? Deel dit dan in je tekst. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van sterrenbeoordelingen, of een cijfer waarmee lezers jouw product beoordelen. Ook teksten als: ‘x aantal mensen gingen jou voor’ laten zien dat een product populair is onder de doelgroep. Deze overtuigingskracht van anderen is voor veel consumenten het duwtje in de rug dat ze nodig hebben om tot conversie over te gaan.

Tip 5: Zorg voor een goede landingspagina

Zodra de consument geklikt heeft op de CTA met achterliggende url in de branded content-tekst, is het aan jou als adverteerder om de conversie daadwerkelijk binnen te halen. Maak je landingspagina duidelijk en overzichtelijk, en laat opvallen hoe en waar de consument tot de gewenste conversie over kan gaan. Zo profiteer je optimaal van een conversiegerichte branded content-tekst.

Wij helpen je graag!

DPG Media kan je helpen bij het schrijven van conversiegerichte teksten. Ze kunnen bestaande teksten redigeren en beter maken, maar ook artikelen van A tot Z voor je produceren. Benieuwd naar alle mogelijkheden? Neem dan contact op met onze specialisten via dit contactformulier.

Josefien Zwetsloot
Digital marketing en branded content expert

6 artikelen