Shutterstock 1016244052 (1)

Betrouwbaarheid belangrijkst bij elektronica aankoop


Grow redactie 29 sep. 2023

Betrouwbaarheid belangrijkst bij elektronica aankoop

Uit onderzoek blijkt dat betrouwbaarheid het belangrijkst is bij elektronica aankoop. Ook een ruim assortiment is bepalend voor de keuze van een elektronica aanbieder. Benieuwd naar meer resultaten? We zetten de belangrijkste inzichten hieronder voor je op een rij. 

Onderzoeksopzet

DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek onder 500 respondenten tussen de 18-65 jaar. 

1. Televisie, smartphone en laptop zijn meest gebruikte apparaten

95% heeft een televisie, 94% gebruikt een smartphone en 81% is in het bezit van een laptop. Slimme apparaten zoals de smartwatch en de smartspeaker zijn vooral populair bij 18 tot 39 jarigen. De robotstofzuiger is populair bij gezinnen met jonge kinderen. 

2. Website belangrijkste informatiebron

Belangrijkste bron voor informatie over elektronica is de eigen website van elektronicawinkels. 69% geeft aan informatie te vinden op de website van een elektronicawinkel. De helft van de 40-65 jarigen gaat naar een fysieke winkel om informatie te winnen over elektronica. Jongeren oriënteren zich daarentegen steeds vaker via social media. 

Het is belangrijk voor elektronica merken om op te vallen in de digitale winkelstraat. Door de miljoenen websites, apps en social media kanalen is het vaak moeilijk om te bepalen waar je zichtbaar moet zijn en hoe je je kunt onderscheiden van de rest. In dit artikel geeft Sergio, Digital Advertising Expert bij DPG Media, 5 tips voor meer resultaat met je website. Een goede SEO-strategie, een sterke website met creatieve content én de inzet van data spelen hierin een cruciale rol.

3. Betrouwbaarheid en ruim assortiment belangrijk

Betrouwbaarheid en een ruim assortiment zijn de belangrijkste redenen om voor een merk te kiezen. Een betrouwbare aanbieder (60%) en een ruim assortiment (58%) hebben de meeste invloed op de keuze van de respondenten. 47% geeft daarna de laagste prijsgarantie aan, gevolgd door een goede klantenservice (46%). 

4. Fysieke winkel nog steeds belangrijk

Veel oriëntatie gebeurt online, maar meer dan de helft van de consumenten bezoekt een fysieke winkel om producten te zien of extra advies te winnen. 64% vindt het belangrijk een product in de winkel te zien. Twee derde van de respondenten laat zich graag adviseren in de winkel en de helft geeft aan persoonlijk contact tijdens de aankoop belangrijk te vinden. Een derde van de respondenten doet zowel de oriëntatie als de aankoop online. 

Benieuwd naar alle resultaten uit dit onderzoek? Bekijk dan de infographic.

Wil je specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of gezinssamenstelling weten? Neem dan contact op met b2bmarketing@dpgmedia.nl. 

Grow redactie

75 artikelen