Tuiblue LR01 Img01 Luxe

Hoe branded content TUI BLUE helpt aan hogere overweging


30 jan. 2023

Het TUI BLUE concept van reisorganisatie TUI is speciaal ontworpen voor vakantiegangers die ook tijdens hun vakantie een gezond eet- en bewegingspatroon willen volgen. TUI BLUE is nog weinig ondersteund en daardoor ook relatief onbekend. Om TUI BLUE meer onder de aandacht te brengen is DPG Media gevraagd om een content partnership te ontwikkelen waarbij de formule goed wordt uitgelegd en waarmee een substantieel doelgroep-bereik wordt gerealiseerd. Op deze manier bouwen we samen op een succesvolle manier aan de naamsbekendheid én overweging voor TUI BLUE. 

Premium hotels

Internationale hotelketens staan vaak bekend om de herkenbare formule, waar ter wereld je dan ook bent, je weet wat je kunt verwachten. Dat heeft natuurlijk z’n voordelen. Maar tegelijkertijd kan het ook afbreuk doen aan de beleving, wanneer je er de lokale cultuur nauwelijks nog ervaart. 

TUI heeft hierop het antwoord, met haar internationale flagship hotelmerk. Een hotelconcept  -TUI BLUE- waar kwaliteit en luxe wordt gecombineerd met de charme en de beleving van de lokale cultuur, die je bijvoorbeeld ervaart in de architectuur, de gerechten en de aangeboden activiteiten. Daarnaast is er een groot aanbod in sport en wellness, en het eten is er van hoge kwaliteit. Kortom: een vakantie zonder compromissen.

Deze formule is nog weinig in media ondersteund, waardoor het bij mensen vooral als ‘duur’ wordt gezien, zonder goed te beseffen wat men hiervoor mag verwachten. Om meer mensen bekend te maken met deze unieke formule, is DPG Media/ Brandstudio gevraagd om de doelgroep met een verdiepende campagne te bereiken en te beïnvloeden. Hiervoor is een creatieve branded content campagne ontwikkeld. De doelstellingen die hierbij zijn geformuleerd: 

  • Naams- en propositiebekendheid laten stijgen
  • Werken aan prijsperceptie
  • Groei in overweging

Maak BLUE jouw nieuwe standaard 

Brandstudio ontwikkelde een concept waarbij wordt laten zien dat TUI BLUE een begrip is als het gaat om luxe (strand) vakanties. Onder de gedachte: Maak BLUE jouw nieuwe standaard is er content gecreëerd die bestaat uit de volgende pijlers:

  • TUI BLUE zijn luxe strandvakanties
  • Met TUI BLUE kun je zorgeloos genieten van lokale sfeer
  • Je kunt je vakantie naar smaak customizen met een handige app
  • En je kunt bij TUI BLUE je gezonde levensstijl gewoon voortzetten

Inzicht gedreven keuzes maken 

Om de (kritische) doelgroep (welstandigen 30+ met sterke interesse in een gezonde levensstijl) optimaal te bereiken, is vanuit het inzicht dat er in ieder gezin vaak één drijvende kracht achter de vakantiekeuze is. En of die keuze voldoet aan de verwachtingen, is voor hem of haar dus altijd extra spannend. Een ‘formule’ biedt daarin zekerheid en als je binnen een segment dan ook sterke kwaliteitsperceptie kunt realiseren dan biedt je die zekerheid waar de ‘chef vakantiekeuze’ naar op zoek is.

Om dit op een juiste manier onder de aandacht te brengen, is gekozen voor de inzet van Volkskrant Magazine en FLOW magazine. Volkskrant Magazine is met index 220 de meest selectieve titel en weet 10% van de doelgroep te bereiken. Dagbladen staan daarnaast ook op nummer 1 als het gaat om vertrouwen in berichtgeving, waarvan we weten dat dit een grote rol speelt bij het boeken van een vakantie. Bijna driekwart van de consumenten wil zijn of haar vakantie enkel bij een vertrouwde aanbieder boeken. Het lean back consumptiemoment leent zich daarnaast uitstekend voor inspirerende reis content. Verder is FLOW magazine toegevoegd, gezien de fit qua mindset van de doelgroep. Met verdiepende content is uitgelegd waar de formule van TUI BLUE voor staat en wat je als bezoeker mag verwachten, waarmee vooral de ‘waarde’ van de vakanties wordt belicht, om hiermee ook de prijsperceptie positief te beïnvloeden.

Om die luxe beleving verder goed over te kunnen brengen, is daarnaast voor de inzet van een longread gekozen. Binnen de longread is het mogelijk om echt visueel echt uit te pakken en is gebruik gemaakt van audience targeting om over het hele (vertrouwde) (nieuws)netwerk precies de juiste doelgroep te verleiden de longread van TUI BLUE te bezoeken. 

 

Uitstekende mediaresultaten met branded content inzet

De twee plaatsingen in VK Magazine hebben ieder 660.000 personen bereikt, terwijl via de Flow advertorial nog eens 237.000 personen zijn bereikt. 

De online longread heeft ruim 7 miljoen impressies behaald, dit is boven de afgesproken KPI. Daarnaast heeft de longread boven verwachting gepresteerd qua CTR (click through rate) en ook boven verwachting op het gebied van de landingen/article views. De leestijd van de longread lag op gemiddeld 1 minuut 15 seconden.

Significante stijging in naamsbekendheid én overweging

Uit onafhankelijk onderzoek van DVJ Research blijkt dat de naamsbekendheid voor TUI BLUE significant is gestegen onder de exposed doelgroep (de mensen die aanraking zijn geweest met de campagne). En ook de propositiebekendheid is gestegen: mensen die blootgesteld zijn aan de campagne geven vaker aan dat het bij TUI BLUE om luxe vliegvakanties naar zonnige bestemmingen gaat.

Met de campagne is duidelijk de meerwaarde van de formule overgebracht: getuige de significante stijging op alle vijf de inhoudelijke USP’s van TUI BLUE. De positieve associaties met TUI BLUE stijgen significant; het aandeel van positieve associaties ruim is ruim verdubbeld, ten koste van de mensen die neutraal tegen TUI BLUE aankijken. 

Daarnaast is in de resultaten te zien dat de overweging significant is gestegen (ook hier een ruime verdubbeling). De campagne slaagde er in bij meer dan de helft van de consumenten interesse op te wekken voor een TUI BLUE vakantie. Daarnaast is te zien dat ongeveer één vijfde van de consumenten aangeeft een TUI BLUE campagne te willen boeken na het zien van de campagne!

Uitstekende resultaten voor TUI BLUE

 Een resultaat én samenwerking om heel trots op te zijn met uitstekende resultaten! 

“Voor het TUI BLUE concept zochten wij naar een manier om het verhaal van TUI BLUE goed uit te kunnen leggen. TUI BLUE hotels zijn meer dan luxe hotels aan het strand en juist de USP’s wilden wij meer naar voren laten komen. Binnen de samenwerking met DPG Media is dit goed gelukt. Vanaf de eerste gesprekken liep de samenwerking voorspoedig, was het plan vlot duidelijk en konden we direct aan de slag. Daarnaast was de projectbegeleiding van Tamara erg prettig en altijd overzichtelijk.”  Patricia van den Heuvel - Marketeer Branding & Campaign TUI

Verantwoordelijken DPG Media

Accountmanager bureau: Jordi van Zaal & Viola de Vries

Accountmanager klant: Ali Dulkadir

Strategie Brandstudio: Johannes van Manen

Creatief Brandstudio: Andrea Jansen

Project Manager Brand Studio: Tamara Gras